donderdag 18 april 2024

146 pk voor de GSX-S-serie

Het segment van de 1000cc-viercilinder nakeds is minder groot dan -ie ooit was. Vele fabrikanten hebben gekozen voor dikkere motorblokken en daarmee het segment van de ‘supernakeds’ gecreëerd. De GSX-S-serie van Suzuki kunnen we echter vergelijken met andere viercilinder-1000’s, zoals de Z1000 van Kawasaki en ook de BMW S1000R. 

Doordat Suzuki vandaag het vermogen van de GSX op 146 pk heeft geclaimd kunnen we stellen dat -ie qua specificaties net iets boven de Z1000 zit, die 142 pk levert. Opvallend is het lage gewicht van de Suzuki: met 207 rijklare kilo’s is -ie de 221 kilo wegende Z1000 te licht af.

Ook opvallend is het dat Suzuki in het persbericht rept over ‘royaal het laagste gewicht en de meeste pk’s’, terwijl de S1000R van BMW maar liefst 160 pk levert. Nou zal de prijs van de GSX wel lager uitvallen, alhoewel deze nog niet bekend is, maar de S1000R hoeft vooralsnog z’n meerdere nog niet te erkennen. Ach ja, we hebben het natuurlijk maar over cijfers op papier, maar toch…

Dezelfde spierbalprestaties gelden voor de GSX-S1000FA die met meer stroomlijn komt, het rijklaargewicht van deze FA is 212 kilo. Ook keurig. Met voor beide modellen tractiecontrole, monoblock-remklauwen, volledig instelbare vering en een LCD-dashboard zijn we inmiddels wel erg benieuwd naar de prijs van beide modellen. Helaas houdt Suzuki de lippen nog stijf op elkaar.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen