donderdag 28 maart 2024

EICMA: BMW S1000RR

ShiftCam-techniek is niet langer exclusief voorbehouden aan de boxermodellen van BMW. Ook superbike S1000RR moet er aan geloven. Als het net zo goed werkt als bij het boxerblok kunnen wij niet wachten op de eerste meters met deze hightech vier-in-lijn. Het superpotente blok trekt als vanzelf de aandacht naar zich toe, maar BMW pakt ook het rijwielgedeelte en uiterlijk aan. Zo kan de topsporter de komende jaren weer vooruit.

Indrukwekkende waarden
Het maximale vermogen stijgt van 199 naar 207 pk. Het komt vrij bij 13.500 tpm. Het maximum toerental stijgt naar 14.600 tpm (was 14.200) door 25% lichtere tuimelaars. Die wegen niet langer 11 gram, maar nog slechts 8 gram. De klepstelen van de titanium kleppen zijn uitgeboord en dat levert 10% gewichtsvoordeel op. Het maximum koppel van 113 Nm komt los bij 11.000 tpm. Dat verschilt amper van de eerdere 112 Nm (bij 9750 tpm), maar dankzij de ShiftCam-techniek levert de viercilinder van 5500 tot 14.500 meer dan 100 Nm. Het blok switcht in 10 milliseconde bij 9000 tpm van ‘kalme’ naar ‘hete’ inlaatnok. De variabele klepbediening maakt de vermogensafgifte meer lineair, zodat de explosieve vermogensstijging van het vorige model (en de bijbehorende wheelie-neiging) tot het verleden behoort.

Sonja-Bakkeren
ShiftCam techniek voegt ongeveer 1 kg gewicht toe, maar het complete blok viel 4 kg af. De S1000RR weegt nog maar 197 in plaats van 208 rijklare kilo’s. Het onafgeveerd gewicht neemt af door 1.6 kg lichtere aluminium wielen en nog eens een halve kilo door lichtere remschijven. Door te shoppen in de BMW-winkel kan het onafgeveerde gewicht door carbon wielen nog verder naar beneden. Het roestvrij stalen uitlaatsysteem viel 1,3 kg af door 0.5 mm dik materiaal in plaats van 0.8 mm te gebruiken. Aan de inlaatkant maakt BMW gebruik van inlaatkelken met variabele lengte. Bij 11.700 pakt de vier-in-lijn de korte exemplaren.

Flex Frame
Het rijwielgedeelte krijgt het enigszins opmerkelijke stempel Flex Frame opgedrukt. BMW heeft gestreefd naar een mix van stijfheid en flexibiliteit om een comfortabele maar toch strakke fiets neer te zetten. Het frame is tot 30 mm smaller om de motor zo smal mogelijk te maken. Door onder meer de olie- en waterpomp te combineren, neemt de breedte van het blok af met 12 mm. De balhoofdhoek is met 23.1° sportiever dan voorheen (was 23.5°) en de naloop neemt af tot 93.9 mm (was 96.5 mm). De wielbasis stijgt met 9 mm tot 1441 mm, maar de motor staat wel meer op zijn neus. De vering is natuurlijk geheel instelbaar, en de laatste generatie van het dynamische dempingssysteem is beschikbaar als optie.

[justified_image_grid ids=7598,7599,7600,7601,7602,7603,7604,7605,7606,7607,7608,7609,7610,7611]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen