vrijdag 19 april 2024

De Triumph Tiger 800 is vernieuwd!

Kreeg de Street Triple R onlangs al de X-toevoeging, Triumph heeft nu hetzelfde gedaan binnen de Tiger 800-reeks, met een algemene update voor de Tiger 800 levert dat nu vier versies op: de XC, de XCX, de XR en de XRX. Hierbij zijn de modellen die met een X eindigen dus uitgerust met extra’s zoals handkappen, een uitgebreide boordcomputer, een comfortzadel, zelfdimmende knipperlichten, een middenbok, cruisecontrole en handkappen, dit afhankelijk van het gekozen model, you understand?

Zoals we gewend zijn is zijn de XC-uitvoeringen op het onverharde terrein gericht, en heb je met een XR een straatmodel in handen. Voor alle modellen heeft Triumph het motorblok en de versnellingsbakken licht onder handen genomen en zijn de triple’s zuiniger en iets sterker geworden.  Volgens Europese testresultaten is het brandstofverbruik tijdens wisselend gebruik 17% verbeterd, naar 1 op 23. Reken hierbij de 19liter-tank en je weet dat de actieradius nu 437 kilometer is.

Belangrijker is het nieuwe ride-by-wire-systeem, waar de nodige elektronica op aansluit. Hierdoor is tractiecontrole nu standaard en hebben de X-modellen zelfs cruisecontrole. Schakelbaar ABS is ook standaard, nieuw snufje is dat bij de luxere X-modellen de ABS-instellingen meeschakelen met de ingeschakelde rijmodus.

En die drie rijmodi werken weer samen met de vier te programmeren gasreactie-standen en andere instellingen. Zo wordt in de offroad-modus het ABS, tractiecontrole en de gasreactie in offroad-stand gezet, terwijl je ook een usermodus hebt die je zelf kunt instellen qua tractiecontrole, ABS en de gasreactiemappings. Dit is allemaal onder het rijden te verstellen, alleen als je de tractiecontrole of het ABS geheel uitschakelt moet je even helemaal stil gaan staan.

De vering wordt verzorgd door Showa, maar ook door WP. Dat laatste is interessant en we zien het terug op de offroad-gerichte XC-modellen. Los van al deze details is ook het uiterlijk een klein beetje veranderd. Andere radiatorkappen en zijpanelen voor de tank geven de Tiger een iets ander aanzien.

Prijzen en leverbaarheid zijn ons nog niet bekend.

[justified_image_grid ids=21188,21189,21190,21191,21192,21193,21194,21195,21196,21197,21198,21199,21200,21201,21202,21203,21204,21205,21206,21207,21208,21209,21210,21211,21212,21213]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen