dinsdag 16 april 2024

Dit is de nieuwe ZX-10R

Kawasaki profiteert maximaal van het veldwerk van Jonathan Rea en Tom Sykes . Dankzij hun ervaringen en feedback staat de Ninja ZX-10R dichter bij een World SBK racer dan ooit. De ZX-10R lijkt sterk op het 2015-model, maar is toch echt van voor tot onder aangepakt.

De vraag die bij sportmotoren bijna automatisch komt opborrelen is: “Hoeveel sterker is het blok geworden?” Voor PK-fetisjisten valt het antwoord tegen, het vermogen blijft onveranderd op 200 pk (volgens Kawasaki het maximale vermogen binnen de Euro 4-normen). Met Ram Air moet het blok goed zijn voor 210 pk @ 13.000 tpm. Het koppel komt uit op 113,5 Nm @ 11.500 tpm. Staar je niet blind op pk’s  want de vier-in-lijn ging stevig op de schop. De krukas slankt flink af waardoor het blok makkelijker toeren draait. Bovendien vereenvoudigt de afslankkuur het insturen. Op andere plekken kreeg de motorfiets dan weer wat vet op de botten. Het rijklaargewicht stijgt namelijk met vijf kilo tot 206 kilo.

Middengebied versterkt

Het koppel in het lage- en middengebied stijgt om Rea en consorten sneller bocht uit te laten accelereren. De standaard quickshifter komt goed van pas bij zo’n tussen sprint. Het verschoven koppel klinkt logisch, maar het vergt flink wat interne aanpassingen. In- en uitlaatpoorten groeiden, net als het diameter van de uitlaatkleppen. De nokkenassen hebben een grotere overlap en zijn van chroom-molybdeenstaal om gewicht te besparen. De zuigers zijn korter (van 39.2 naar 37.7 mm) en per stuk vijf gram lichter.  Zo’n beetje het enige onderdeel dat groeide is de airbox. De inhoud daarvan steeg met twee liter tot tien liter voor een betere respons bij lage- en midden toeren. De uitlaatdemper is niet langer van RVS, maar van titanium.  De lichtgewicht metaalsoort compenseert de vergrote demperinhoud.

Primeur aan de voorkant

Om het gevoel met de voorkant te vergroten is het balhoofd 7.5 mm dichter bij de rijder geplaatst. De 43 mm Balance Free-voorvork van Showa is een primeur. Volgens Kawasaki is het de eerste keer dat deze voorvork in een seriemotor zit  De upsd moet goed zijn voor een verbeterd rijcomfort, grotere stabiliteit bij remmen en een verbeterde feedback. De externe compressiekamer met stikstofgas ziet er niet alleen extreem racy uit, maar staat garant voor een consistente demping. 

Om op tijd stil te staan , groeien de remschijven aan de voorkant naar 330 mm (was 310 mm). De Brembo M50 monoblocs  hebben dus flink wat metaal om de tanden in te zetten. 

Computerles

Vooral op elektronicagebied maakt de nieuwe ZX-10R grote stappen. Sensoren meten de rolsnelheid, duiksnelheid en de versnelling langs de longitudinale, transverse en verticale as. Bovendien berekent de ECU de gierhoek.

Tractiecontrole evolueert op de Ninja in S-KTRC Sport-Kawasaki Traction Control. Het systeem is niet bedoeld om zekerheid te bieden bij rijden op glad wegdek, maar om tegen de griplimiet aan te rijden bij maximale tractie. Elke vijf milliseconden meet de ECU de omstandigheden en grijpt indien nodig in via de ontsteking en de elektronische gaskleppen. Wheeliefans kunnen opgelucht adem halen, het systeem herkent powerwheelies. Het grijpt niet in als het voorwiel opstijgt zolang er een acceptabele versnelling plaatsvindt.

Intelligent ABS

Zelfs het ABS mag zich intelligent noemen. Het KIBS (Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System) regelt de remdruk nauwkeurig. Het sportieve remsysteem minimaliseert het omhoog komen van de achterzijde. Dit ABS houdt zelfs rekening met de motorrem door zaken als gaskleppositie, koppeling en de ingeschakelde versnelling te controleren. Overigens is de motorrem ook naar voorkeur aan te passen met het Kawasaki Engine Brake Control.

Racer opvoeren

Mocht je echt serieus gaan vlammen op het circuit dan maken een paar extra’s de ZX-10R nog sneller.  Een racekit-ECU biedt de mogelijkheid om de brandstof en ontstekingsvelden aan te passen, Verder biedt het verdere mogelijkheden bij de tractiecontrole  motorrem en de quickshifter.  Een dongel schakelt het ABS uit. Verder zijn de balhoofdhoek en de positie van de achtervorkas te wijzigen.

 

[justified_image_grid ids=22634,22635,22636,22637,22638]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen