vrijdag 19 april 2024

EICMA: Basismodel Honda CBR1000RR

Na de introductie van de exclusieve SP1 en SP2 introduceert Honda de instap Fireblade. Die deelt de nieuwe scherpe vormgeving met zijn sportieve broeders, de verschillen zitten onderhuids. Het grootste verschil met de vorige Fireblade – die direct naar het museum door kan – is de elektronica. Zoals elke moderne superbike stuurt de Inertial Measurement Unit (IMU) de traction control, wheelie control, bochten-ABS en rear lift control aan. Dankzij ride-by-wire heeft de Honda drie rijmodi: Track, Winding en Street.Leuk al die elektronische hulpmiddelen, maar uiteindelijk zijn we natuurlijk allemaal gevoelig voor het vermogen. De pk/gewichtsverhouding verbetert met maar liefst 14 procent. Het vermogen komt uit op 189 pk @ 13.000 tpm en 114 Nm @ 11.000 tpm. Het rijklaar gewicht bedraagt 196 kilo en dat is een flinke daling ten opzichte van zijn voorganger die vijftien kilo meer weegt. Met deze waarden evenaart de standaard Blade de dure SP-versie, maar die slaat terug bij het rijwielgedeelte. Geen dure elektronische vering dit keer, maar een 43 mm Showa Big Piston UPSD en een Balance Free Rear van dezelfde fabrikant. Het duo moet in vergelijking met normale dempers zachter en constanter aanspreken. De Brembo’s van de SP’s hebben plaats moeten maken voor radiale Tokico’s.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen