donderdag 28 maart 2024

Gaan we Van der Mark nog in actie zien?

Je mag het gerust wonderbaarlijk noemen, de ogenschijnlijke genezing van Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen heeft besloten om af te reizen naar Aragon, waar hij gaat proberen om z’n Yamaha M1 te temmen. Dat is slecht nieuws voor de Nederlandse motorsportliefhebber, maar er zitten natuurlijk nog veel haken en ogen aan de deelname van Rossi. We stellen enkele vragen aan Marien Cahuzak, motorsportjournalist voor MOTO73.

Waarom doet Rossi dit eigenlijk, het wereldkampioenschap is toch al uit z’n handen geglipt?

Nee, de enige reden dat Rossi dit doet, is dat ie ervan overtuigd is dat hij nog wereldkampioen kan worden. En daar heeft hij natuurlijk gelijk in, want hoe klein de kans ook is, er gebeuren hele gekke dingen in de MotoGP.

Wat denk je, wordt Rossi wel fit verklaard door de circuitdoktoren?

Ja, daar ga ik wel van uit. Anders begint hij hier immers niet aan, hij weet dondersgoed wat ‘m te wachten staat. Daarnaast heeft hij natuurlijk twee dagen kunnen testen, een dag in het nat en een dag droog. En, misschien wel het belangrijkste; het is Rossi. Het is bepaald geen onervaren Moto3-rijder die niet wat ‘m mogelijk te wachten staat met een net gebroken been.

Betekent dit dat we Michael toch niet in actie gaan zien?

Dat is nu echt niet te zeggen, maar de kans is wel heel klein geworden. Daarbij speelt het weer een grote rol. Er is namelijk regen voorspeld voor vrijdag, en Rossi zal een droge sessie willen afwachten om te beoordelen hoe het echt gaat. Op een droog wegdek is het immers veel fysieker rijden dan op nat asfalt. De eerste droge sessie lijkt de derde vrije training te worden op zaterdagochtend.

Maar, als Rossi eenmaal is opgestapt, mag Michael toch niet meer in actie komen?

Jawel, er mag gewisseld worden tot twee uur voor de start van de kwalificatie op zaterdagmiddag, dan heb je nog de vierde vrije training en dus de kwalificaties voor de boeg, met ook nog een warmin-up voor de race. In de vierde vrije training moet Michael dan proberen om binnen 107% van de tijd van de snelste rijder te rijden om startgerechtigd te worden. Mocht dit niet lukken in deze vrije training, dan heeft ie nog de eerste kwalificatie om wederom binnen 107% van de snelste rijder -uit die sessie- te komen. Dat laatste geeft een voordeel, want in deze eerste kwalificatie rijden de tien snelsten uit de vrije trainingen niet mee.

Als het zover komt, moet Michael hier dan nog wel in stappen?

Ja, dat moet ie gewoon doen. Alles wat je meepakt, zeker in de wedstrijd, is waardevol. In zo’n race gaat iedereen er vol voor, en kan Michael echt zien hoe er in de koningsklasse wordt gereden.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen