vrijdag 29 maart 2024

Getest: Honda CRF450R(X)

In tijden van zware concurrentie is het noodzakelijk om te blijven innoveren, vindt Honda. Meer vermogen, een betere handling en het waarborgen van het hoge kwaliteitsniveau waar het Japanse merk om bekend staat zorgen voor de innovatie bij de CRF450R.

De Honda CRF450R kent dit jaar zijn vijfde generatie. Het merk heeft te maken met sterke concurrentie binnen het segment en zet dus hoog in met dit vernieuwde model. De slogan ‘absolute kopstart’ wordt onlosmakelijk aan de 450 gehangen, omdat in de praktijk telkens weer blijkt dat een goede start het halve werk is. Het eerste wat opvalt tijdens de proefronde op de baan is de gasrespons: wow, dat draait erg makkelijk af! Wel is de vering vrij zacht – dat geldt met name voor de voorkant – want de motor heeft geen luchtvering meer, dus wat wil je. De harde ondergrond vergt enige gewenning, dus hebben we al rap een beetje last van opgepompte armen. Om de rit wat comfortabeler te maken, laten we de voorvering door een Showa-expert wat harder zetten en achter krijgen we wat meer high-speeddemping. De eerste sessie laat een positieve indruk achter. Er zitten drie mappings op de CRF450R: normaal, smooth en agressief.

Nieuwe wegen
Honda belooft elf procent meer vermogen en daar is niets aan gelogen. Het in- en uitlaattraject zijn volledig nieuw. De twee dempers zijn gebleven, maar de splitsing vanaf de hoofdbuis is eerder opgepakt en dat verbetert de stroom van de uitlaatgassen. In combinatie met de rechtere luchtinlaat ademt het blok nu veel gemakkelijker. De verhouding van de versnellingsbak is ook gewijzigd. Honda gebruikt nog steeds een kabel om de koppeling te bedienen. Die kabel vraagt om redelijk sterke vingerspieren, maar functioneert goed. Lichter en minder ronddraaiende delen; het draagt allemaal zijn steentje bij om het vermogen op te krikken. Het afgeveerde gewicht van de motor is zoveel mogelijk gecentraliseerd en dat maakt de motor licht en makkelijk om te gooien, zowel in de lucht als op de grond. Met de plastic panelen blijf je niet meer haken achter de radiateurkappen zoals op het 2016-model, doordat de punten nu naar binnen afbuigen. Deze 450R is ontwikkeld in samenwerking met de raceafdeling en is volgens Honda derhalve het label van het hoogste niveau waardig. Over deze crosser niets dan lof. Goed afstellen naar eigen behoefte en gaan met dat ding.

Enduro
Voor het eerst probeert Honda ook van de fabriek uit een competitieve enduro neer te zetten. In de endurosport is er nogal een kloof ontstaan tussen brutale Europese noppenfabrikanten en de wat voorzichtige Japanse merken. Op basis van de crosser is er daarom nu een geheel nieuwe enduro uit de grond gestampt. Standaard gemonteerd is een elektrische starter maar daarnaast is ook de ouderwetse kickstart nog aan boord. Een 18-inch achterwiel en een extra grote tank van 8,5 liter geven deze 450 RX samen met een verlichtingsset flink wat enduro-DNA. De vering is veel zachter afgesteld; in de voorvork door minder olie, maar ook doordat je de setting kan aanpassen en achter door er simpelweg een zachtere veer te plaatsen. De mappingknop is ook op de enduro aanwezig en is in te stellen in de standen ‘normaal’, ‘smooth’ en ‘smoother’. De normaal-stand is gelijk aan de smooth-setting van de reguliere crosser.

Om eerlijk te zijn is de 450-enduro nog niet top qua handling. Het is eigenlijk motorisch een kopie van de crosser waar Honda door elektronica en software een endurokarakter bij heeft proberen te realiseren. Het is meer een crosser dan een enduro. Dat Honda nog niet helemaal klaar is, bleek wel uit het beperkte aantal testmotoren met koplamp. Ook is de homologatie in Nederland nog niet rond. De meeste enduro’s hadden een crossuiterlijk. De bevindingen van de testrijders zullen zeker nog wel van invloed zijn op de verdere ontwikkeling. Potentie heeft de RX in ieder geval zeker. Op de crossbaan deed de enduro het een stuk beter, wat wel aangeeft dat het cross-DNA nog teveel aanwezig is. Voor de offroadrijders in Nederland is het natuurlijk geweldig dat Honda met de RX-variant komt. Een competitief, overzees model is bij velen toch in trek en dat hij bloedmooi is zal die aantrekkingskracht enkel versterken.

Tekst: Gerrit van Duuren, foto’s: Honda

 

[justified_image_grid ids=26684,26685,26686,26687,26688,26689,26690,26691,26692,26693,26694,26695,26696,26697,26698,26699,26700,26701,26702,26703,26704,26705,26706,26707,26708,26709,26710]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen