Getest > Husqvarna Nuda 900

Door Redactie in Testen, vrijdag 03 Feb 2012 10:02
Ultramoderne sensatie. m1fz5sns9xlc

Voor het eerst sinds Husqvarna in 2007 is overgenomen door BMW, treedt het merk buiten haar offroad- en supermotolaboratorium, de wereld waarin het stilletjes ideeën testte en uitwerkte. Het resultaat is bizar en zinnenprikkelend, als een elBulli-margarita van Ferran Adrià.

Topkoks zijn het er over eens: betere en vreemdere gerechten dan die van Adrià vind je nergens. Ook de Nuda is van een buitenaardse klasse. Het karakteristieke lijnenspel komt onmiskenbaar van de Husky-crossers en supermoto’s. Niet alleen BMW en Husqvarna zijn op moleculair niveau versmolten, de fiets zelf balanceert eveneens op een aangenaam spanningsveld tussen supermoto en naked bike. Met als beoogd eindresultaat een ruige allegaar, waarmee je vreselijk kunt donderjagen zonder beperkt te worden tot een rondje ringweg. Je kunt er zelfs mee toeren! Husqvarna maakt voor de liefhebbers ook nog een R-versie, die is bestrooid met componenten van absolute topklasse.

Voordat we de ‘naakte’ - zoals de vertaling van het Italiaanse woord nuda luidt - volledig mogen uitwringen, waartoe de Husqvarna-directeur ons, tot vermaak van de journalisten, werkelijk aanspoort, gaan we eerst even onderhuids. Het krachthonk is in de basis afkomstig van de BMW F800R. De staande twin is echter zo rigoureus onder handen genomen dat alleen de versnellingsbak, dynamo en koppeling nog hetzelfde zijn als in de naakte BMW. Naast de 100 cc grotere longinhoud, door het toepassen van een 5,4 mm langere slag en een 2 mm wijdere boring, is de belangrijkste aanpassing de 315° verdraaide kruktap van de tweede cilinder.

Daardoor loopt het blok niet langer als een paralleltwin - zoals de F800’s doen - maar als een virtuele V-twin met een blokhoek van 45°. De extra drijfstang aan de onderzijde van de krukas - die bij de F800’s als balansas functioneert - is in een aangepaste vorm aan boord gebleven. Maar dan zijn we er nog lang niet. Ook de gesmede zuigers, drijfstangen en de cilinderkop met grotere inlaatkleppen zijn nieuw, waardoor de compressieverhouding is toegenomen. In totaal wint het blok 18 pk en 14 Nm, zodat er nu 105 paarden uit komen rollen en er 100 newtonmeters beschikbaar zijn.

Gewillig slaat de 898 cc dikke tweepitter aan en blaft direct lekker uit de sportief uitgedoste einddemper. Het geluid is opmerkelijk anders dan dat van de F800’s en bovendien luider. Dat komt door de akoestische klep in het buizenstelsel, die - naast zijn taak binnen de krachthuishouding - vooral ook helpt om de motor geluidstechnisch door de keuring te slepen. Buiten de zone waarin het geluid wordt gemeten voor een typegoedkeuring, klinkt de machine dus bijzonder monter. Het blok pakt mooi rustig op en voelt zeker niet overhaast en ongeduldig wild aan. Het loopt gewoon beheerst mooi rond.

Eenmaal op temperatuur gaat het gas er vol op. Nog steeds niet super agressief, maar wel heel daadkrachtig trekt de tweecilinder vanaf zo’n vijfduizend toeren heel soepel door tot aan de toerenbegrenzer. In de eerste versnelling zet je ‘m daarbij doodeenvoudig op het achterwiel. In de tweede versnelling lukt het ook, maar dan met een snufje koppeling. Gevoelsmatig ontwikkelt de Husqvarna moeiteloos snelheid, terwijl je als vanzelfsprekend door de trefzekere zesbak schakelt. Ondertussen brult de Nuda lekker van zich af en voel je je steeds meer op je gemak aan boord van de ranke machine. Al met al is het een heerlijk sturende lichtvoeter, die bochten geheel neutraal doorloopt. Ook het remmen geeft veel vertrouwen. Als het benzinelampje oranje gaat branden, kijken we na lange tijd weer eens op de teller. Je rijdt immers veelal gewoon op gevoel. Maar het dashboard mag er zijn. Het ziet er leuk uit en heeft met een versnellingsindicator, temperatuurmeter, verbruiksmeter, klok en natuurlijk toerenteller en snelheidsmeter veel meer dan strikt noodzakelijk.

De staande twin is echter zo rigoureus onder handen genomen dat alleen de versnellingsbak, dynamo en koppeling nog hetzelfde zijn als in de naakte BMW.

Gemaakt voor
Reuzendoders. De Nuda 900 is vrij hoog, waardoor kleine bestuurders moeten kiezen welke voet ze aan de grond zetten. Heb je dat eenmaal onder de knie, dan ben je een geducht tegenstander

Motor
Een virtuele 45° V-twin om je vingers bij af te likken. Het oorspronkelijke BMW F800-blok trilt behoorlijk en de gemiddelde Harley ook, maar Husqvarna trekt zich daar niks van aan. De Nuda trilt niet storend, loopt soepel en is beresterk.

Volwassen prestaties
De rug rechtop, voldoende ruimte voor de benen en het stuur precies goed, het geeft een prima actief gevoel. De 900 staat zeer stabiel op de wielen en voelt aan als een volwaardige motorfiets. Tot 140-150 km/h is de windbescherming heel aardig, je kunt er moeiteloos een stuk mee toeren.

Motorbase

m1fz3klsr3nx
Husqvarna Nuda 900
Cilinderinhoud 898 cc
Vermogen 105 pk
bouwjaar 2012
Tags: getest,

Gerelateerde artikelen