Getest > Kawasaki Versys 1000

Door redactie in Testen, zondag 05 Feb 2012 13:02
Op eigen benen. m1fz5vss1nm6

De nieuwe Kawasaki Versys 1000 is in meerdere opzichten een bijzondere verschijning. Met zijn vier-in-lijn-blok is hij uniek in zijn soort en ontstijgt hij zijn voorganger KLV 1000 uit 2008, het eeneiige tweelingbroertje van de Suzuki V-Strom 1000. Wij reden de volwassen Versys op aantrekkelijk Tenerife.

De unieke plaatsing binnen het allroadsegment zet de Versys ook door wanneer het op styling aankomt. Waar veel fabrikanten in het lijnenspel laten zien dat nieuwe allroads vaak een aanval op de BMW R1200GS zijn, met als voorbeeld de Ducati Multistrada en nóg duidelijker de Triumph Explorer, lijkt Kawasaki zich daar niets van aan te trekken. Geen GS-soortige snavel, geen hoekige lijnen, maar juist het ronde sierlijke lijnenspel van de ‘kleine’ Versys. Een eigen gezicht, waarvoor hulde. Kawasaki kiest zijn eigen weg: geen peperduur totaalplaatje, maar wél een compleet pakket. Want standaard krijg je bij de Versys, die in Nederland € 13.698 kost (België € 12.399), ABS, tractiecontrole en twee vanaf het stuur te bedienen motormappings. Standaard zonder koffers, maar het accessoirepakket voorziet in aankleding, voor zowel motorfiets als eigenaar.

En eigenlijk ziet het geheel er best goed uit. Smaak is persoonlijk, maar de afwerking is gewoon in orde. Waar de Versys 650 grossiert in plastic dat voor metaal moet doorgaan, vinden we daar op de 1000 niets van terug. Het dashboard is goed, alleen een versnellingsindicator ontbreekt, maar een actieradiusindicatie, brandstofvoorraadindicatie én buitentemperatuurmeter herstellen het evenwicht. Minstens net zo belangrijk is de bediening, waarvoor de Versys twee mogelijkheden biedt. Twee knoppen bij het dashboard zelf, of lekker lui vanaf je linkerstuurhelft. Met diezelfde knop, een een-tweetje met drie functies, bedien je ook de tractiecontrole en de motormappings. Klinkt moeilijk, is het niet. Een kleinigheidje; de remhendel is instelbaar, maar de koppelingshendel niet. Vervelend? Wel voor mensen met kleine handen. Het geeft blijk van een licht budgettaire insteek.

Voor diegenen die denken dat een eiland als Tenerife geen echte bergen heeft: niets is minder waar. Het hoogste punt ligt bijna vier kilometer (!) boven zeeniveau en het kronkelende asfalt loopt tot zo’n 2300 meter hoogte. De Versys blijkt in balans wanneer we onze eerste schreden richting de openbare weg maken. Duidelijke koppeling, aangename gasreactie en mede daardoor een handelbaar geheel. De zit is comfortabel. Lekker rechtop, terwijl het zadel veel ruimte biedt, zodat je ook wat naar achteren kunt schuiven om je rug in een lichte plooi te vormen. Het stuur is écht breed en de hoek die je knieën moeten maken is fijn. Ook de duopassagier komt er qua zithoogte, zithouding en houvast erg goed vanaf.

Je knieën vallen net achter de brede viercilinder, in de smalle taille. Bij de tank is ook het zadel naar onderen smal ingesneden, zodat kleinere mensen geen problemen hebben met de niet geringe zithoogte van 845 mm. We rijden al gauw de bergen in en dat blijkt op de Versys geen probleem; stuurt goed, niet echt licht in typisch kort bergwerk, maar neutraal bij normale bochtensnelheden. De uitgaande demping van de KYB-voorvork met grote zuiger (geheel volgens de trend en met flinke gewichtsbesparing en voordelen in dempingkarakteristiek) mag vanuit de standaardinstellingen best wat strakker worden gezet; sportief rijdend drijf je een beetje naar buiten zo gauw je bocht-uit gretig op het gas gaat. Ingaand is de vork wat stugger dan je van een allroad verwacht, maar oncomfortabel hebben we het zeker niet ervaren. Mocht de ingaande demping instelbaar zijn, dan zouden we er geen gebruik van maken. Goed dus.

Het Spaans/Afrikaanse wegdek ligt er fraai egaal bij en biedt goede grip. Qua stuurplezier is het echt een prima combinatie met de Versys. Die laat zich op zijn beurt kennen als een fiets waarop niets moeilijk of vervelend aanvoelt en waarvan alle randzaken ook dik in orde zijn. Goedgekeurd voor langere afstanden? Echt wel.

Het Spaans/Afrikaanse wegdek ligt er fraai egaal bij en biedt goede grip. Qua stuurplezier is het echt een prima combinatie met de Versys.

Gemaakt voor
Rauwdouwers. ABS en tractiecontrole houden je toch wel overeind. Waar die op veel allroads lomp en onbehoorlijk te werk gaat, blijkt het systeem op de Versys, deels afgekeken van de ZX-10R, met finesse te opereren. Je kunt kiezen uit drie standen, of het systeem gewoon uitschakelen.

Motor
De kleine Versys is een tweecilinder, terwijl de grote de vier-in-lijn uit de Z1000 herbergt. Dat betekent veel koppel en rijplezier, maar ook trillingen. Vanaf 6000 tpm voel je ze in tank, stuur, spiegels en voetsteps. Op de snelweg heb je er geen last van, op de autobahn des te meer.

Illustere afkomst
Niet alleen het blok is geadopteerd van de Z1000, ook het rijwielgedeelte leent gretig van de naked bike. Toch zijn de Z-genen grotendeels vertroebeld. Die passen immers niet bij de comfortabele zit, lange veerwegen, langeafstandskwaliteiten en doorgaans meer behouden inborst van deze allroad.

Motorbase

m1fz28msbn3i
Kawasaki Versys 1000
Cilinderinhoud 1.043 cc
Vermogen 118 pk
bouwjaar 2012
Tags: getest,

Gerelateerde artikelen