Getest > Kawasaki ZX-6R

Door redactie in Testen, vrijdag 10 Feb 2012 12:02
Klein maar fijn. m1fz69msa1p9

Hoewel niet meer geheel groen is de Kawasaki, in ieder geval bij omstanders, nog altijd de machine die het makkelijkst alle aandacht naar zich toe trekt. Stammend uit 2009 heeft de ZX-6R echter geen eigenschappen waarmee hij al bij voorbaat punten pakt.

Dat moeten we even verduidelijken. De concurrerende – en jongere – 600-jes in deze klasse koketteren met: een ABS-systeem (Honda), ‘geheel nieuw’ (Suzuki), een bullige driecilinder (Triumph) en extreme toerentallen (Yamaha). Oké, wat betreft de BPF-vork van Showa liep de ZX-6R voorop, maar ook daarin is-ie al niet meer de enige. Het is enkel de verstelbare stuurdemper binnen handbereik, die echt onderscheidend is.  
Mede daarom is de ‘performance kit’ (Akrapovic, seatcover en verhoogd kuipruitje) een waardevolle upgrade van ons testexemplaar. Oké, het is gewoon een verzameling van los te bestellen accessoires, maar het plaatst de ZX-6R fraai tussen de concurrentie. En dat de Akrapovic ook écht z’n geld waard is, blijkt wel uit de vermogensmeting waarin de ZX-6R bijzonder goed scoort.

De Japanner verbaast dan ook met z’n vermogensopbouw én eindschot. Tel daarbij het functionele middengebied op en concludeer dat het blok van de Ninja een bruikbare troef is. Reken daar echter óók bij dat de ZX-6R zonder Akrapovic een stuk tammer is qua topvermogen. Bewijs hiervoor zijn onze eerder gedane vermogensmetingen met de Kawasaki, waarbij de Ninja toch wel een paar pk minder aan boord bleek te hebben. Wel standaard, en standaard goed, is de Japanse remmerij. Niks Brembo, gewoon Nissin dat een heel groot anker uitgooit. Mét gevoel en precisie, en een stabiele voorpartij. Die voorpartij wordt, zoals gezegd, door Showa verzorgd. Is dik in orde. Ga je echter enigszins onbeholpen op het gas, dan is het wel die voorkant die tumultueus de strijd met de bestuurder aangaat. Ah, die stuurdemper zit er dus niet voor niets op. Zelfs op straat loont het met een meer dan sportieve rijstijl om ‘m ietwat strakker te zetten. De voorkant is echt luchtvaardig en zonder stuurdemper zou je slecht af zijn. Stabieler en meer vertrouwen gevend is de achterzijde, die echt top is. Zelfs als je nog diep in de bocht ligt, net voorbij de apex, durf je het gas al aardig te beroeren. In het lange werk een absoluut pluspunt. Net zoals de zithouding. Vol vertrouwen zit je goed in het zadel en voelen diepe hellingshoeken natuurlijk aan.

Qua stuureigenschappen scoort de Ninja hoog doordat-ie als een blok ligt, zonder zwaarlijvig aan te voelen. Leg de Kawasaki op één oor en vol vertrouwen volg je de uitgestippelde lijn, of het nu kort of lang werk betreft. Zeer koersvast en de rijder veel vertrouwen gevend. Die rijder kan dan ook goed uit de voeten door de fijne zithouding en ruimte om te verzitten. Zeker de wat langere Nederlander heeft op de groene kikker een uitstekende werkplek. Het verhoogde kuipruitje speelt daarin een rol, maar we weten dat de originele ruit ook verdienstelijk de wind te lijf gaat. Op straat een absoluut pluspunt. Qua beleving is het brullende inlaatgeluid erg fraai. Kleine toevoeging die bij straatgebruik nog aan het licht kwam: van zo’n 4000 tot aan 7000 toeren per minuut zou de ZX-6R nog best wat punch kunnen gebruiken. Het midden- en topgebied is sterk, maar bij echt lage toeren voelt de Kawa nóg stroperiger aan dan z’n concurrenten. Ga je echter voor circuitprestaties, dan heb je aan deze kleine een hele goeie.

De achterzijde is echt top. Zelfs als je nog diep in de bocht ligt, net voorbij de apex, durf je het gas al aardig te beroeren.

Gemaakt voor
Slechte Mens-erger-je-nieters. Als je niet tegen je verlies kunt en de pionnetjes regelmatig door de kamer vliegen, is dit je motor. Val je toch nog in de prijzen...

Motor
Het Akra-uitlaatsysteem doet ’m goed! Man, wat een power levert de kleine viercilinder hiermee. Onderin is-ie behoorlijk stroperig, maar de vermogensopbouw is super. En wát een eindschot!

Voor de liefhebbers
De apex is het punt in de bocht waar je het dichtst bij de binnenste rand van je weghelft komt. Echte cracks sturen laat in en gaan pas op het gas wanneer ze de apex voorbij zijn. Omdat je in een rechtere lijn de bocht uit gaat ben je toch snel, zeker op deze ZX-6R. En het is nog eens veiliger ook.

Motorbase

m1ezx3ps3tg3
Kawasaki ZX-6R
Cilinderinhoud 599 cc
Vermogen 128 pk
bouwjaar 2009
Tags: getest,

Gerelateerde artikelen