vrijdag 29 maart 2024

Getest: Mash Seventy Five

Wie goed kijkt, ontdekt dat het oorspronkelijke voorbeeld de Suzuki GN125 was. Het blok is namelijk een exacte kloon. Het merk is Frans, maar de motoren worden gebouwd in China en als ze daar iets goed kunnen, is het wel het schaamteloos kopiëren van motorblokken. Zo kom je Honda’s bekende 50cc-viertaktblok uit de Super Cub ondertussen overal tegen in Chinese uitvoering. Betaalbaar en vaak ook gewoon erg betrouwbaar; zo lijkt het ook met de Mash te gaan.

ZIN OM TE RIJDEN
‘Joh, hij heeft gewoon nog een carburateur’, klinkt het nadat een collega klaagt over de beroerde koude start. Een verbaasde blik, gevolgd door het opflippen van het chokehendel. Een druk op de startknop en tevreden brommend komt het blokje moeiteloos tot leven. Fluisterstil en prachtig mooi rond loopt hij, subtiliteit ten top. Stiekem klinkt het wel aandoenlijk. 

Op menig fotolocatie kunnen we soms uren staan met de meest luxe motoren zonder enige andere interesse van langslopend publiek dan een nieuwsgierige blik. Met de Mash is dat anders. Zijn sympathieke aanblik maakt iets los bij mensen en zonder uitzondering klinkt het: ‘Leuk ding, een tweeënhalfje?’ Hij lijkt ook vaak op iets wat iemand vroeger heeft gehad en wat het meest opvalt: mensen krijgen er ter plekke zin in om te gaan motorrijden. Let wel, niet alleen motorrijders, we hoorden menigmaal de wens voorbij komen om het motorrijbewijs te halen. Je mag misschien je schouders ophalen voor een honderdvijfentwintigje en ik zal je misschien niet eens geheel ongelijk geven, maar feit is dat deze motor bij het grote publiek meer loslaat dan ik in jaren heb gezien. Voorwaar een prestatie van formaat!

MET GRAAGTE
Maar met dat uit de weg lijkt het vooroordeel van Chinese rommel ook de prullenbak in te kunnen. De afwerking is eerlijk gezegd best netjes en zoals we al aangaven, loopt het motorblok fluisterstil en ontzettend mooi. De versnellingsbak is soepel en de koppeling grijpt helder aan. Lekker direct op het gas voel je dat het blokje onderin met graagte wil en ook daadwerkelijk gaat, het is alleen even wennen om te merken dat hij in de eerste (korte) versnelling ook vrijwel meteen buiten adem is. In de tweede versnelling gaat het al iets beter en de derde en vierde geven een wat langere ‘gang’ en in het laatste verzet voel je de 11,6 pk (in dit geval lijken de cijfers achter de komma noemenswaardig) en 9 Nm hard werken.

Het blokje trilt vriendelijk en geeft de indruk zijn uiterste best te doen, waardoor de snelheidsbeleving ook groter is. Zestig voelt als tachtig en als we die tachtig dan toch bereiken, is het eventjes wachten tot we bij de honderd zijn; 103 km/h is wat we er maximaal uit wisten te persen, maar je voelt dat er meer in zit. Strenge milieueisen schrijven een piepklein carburateurtje voor, waarmee hij onderin wel lekker koppelrijk aanvoelt, maar bovenin krijgt hij duidelijk ademnood. Scoor voor een paar tientjes een groter exemplaar, monteer een wat minder geknepen uitlaatdemper en je zou zomaar eens richting de 120 km/h kunnen gaan, schatten we.

Snel is hij niet, maar de lol is er niet minder om. De Mash Seventy Five oogt leuk en geeft een heerlijke klassieke rijbeleving. Net als vroeger op de brommer voel je in hobbelige bochten frame en vering werken en de remmerij houdt niet over, maar licht als hij is, blijft het goedmoedig en zelfs vermakelijk. Je bent echt met een motor onderweg die zijn grenzen helder en duidelijk aangeeft, hetgeen hem ontzettend leuk maakt. Je voelt je op een ontzettend laagdrempelige manier in ‘total control.’

Hij is niet supergroot, maar de zithouding is erg comfortabel en de bediening is conventioneel en dus intuïtief. Zodra je die mentale barrière met ‘slechts een 125’je’ onderweg te zijn hebt doorbroken, begin je te genieten van wat hij wél kan en dat is je met de grootste eenvoud door de stad te loodsen, maar ook om je op kleine buitenweggetjes helemaal in de omgeving en het rijden op te laten gaan, terwijl je op een bloedsnelle motor die omgeving vaak vergeet. En dat allemaal voor nog geen drie mille!

Tekst: Tim Dekkers, foto’s: Jacco van de Kuilen

 

[justified_image_grid ids=24073,27074,27001,27075,27076,27077,24076,27078,21943,22070]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen