vrijdag 26 april 2024

Getest > Yamaha FZ8 ABS

Tussen de dikke duizends en de iele zeshonderdjes vind je nóg een klasse. Die van de jongvolwassen ‘zeven-vijftigs.’ Sommigen willen graag meedoen met de gevestigde orde, maar zijn nog wat speels. Anderen zijn leuke stapmaatjes, maar een beetje te oud voor de dansvloer. De Yamaha FZ8 is precies goed. Een jongeling met lekker veel pit, die stevig in zijn schoenen staat.

Als je op de Yamaha FZ8 ABS stapt, denk je in eerste instantie met een dikke duizend te maken te hebben. De ruime zit zet je meteen op het verkeerde been en ook de rest van de 106 pk sterke fiets lijkt vastbesloten om je in die waan te laten. Met opzichtige gouden accenten wijst hij je trots op zijn sterke punten, zoals het uitgebalanceerde en vertrouwenwekkende rijwielgedeelte. Werkelijk, je zou niet zeggen dat je op slechts een 779 cc’tje zit! Het is één en al coolheid, met een frisse tandpastaglimlach van achter het dashboard en een rauwe, doorrookte whiskystem uit de optionele Akrapovic-demper. Het getinte flyscreen doet niet alleen dienst als trendy zonnebril, maar geeft je ook nog wat broodnodige windbescherming. Het is een welkom accessoire op deze joviale scheurneus. De Yamaha doet heel volwassen aan. Hoewel je bij rustig wegrijden de nodige kilo’s voelt, heb je geen enkele moeite om die kilo’s overeind te houden. Wanneer de FZ8 rolt, gedraagt hij zich als op rails. En hoewel het echte vermogen pas bij zo’n 6000 toeren z’n intrede doet, heeft hij bij minder omwentelingen van de krukas meer spierballen dan we van de FZ-serie gewend zijn. Daarbij valt er echt niets op te merken qua bediening en gehoorzaamheid, alles gaat soepel, geruisloos en geheel zoals jij dat wenst.

Wél kenmerkend voor de FZ-serie is het dashboard van de Yamaha FZ8, dat we dus al kennen van bijvoorbeeld de FZ1. Door de witte achtergrond van de toerenteller smoelt het geheel wat frisser, maar er is niets nieuws onder de zon. Dat betekent dus dat we het zonder versnellingsindicator moeten stellen, terwijl de benzinemeter behoorlijk accuraat de resterende brandstofvoorraad aangeeft. Daarnaast is er altijd een klokje in beeld en is de afleesbaarheid van dit alles redelijk goed. Het digitale gedeelte is aan de volle en kleine kant, maar zelfs in volle zonneschijn goed afleesbaar. Juist doordat de FZ8 zo groot en stevig aanvoelt, zou je een wat zwaarder stuurkarakter verwachten. Maar het tegendeel is waar. Je gooit de Yamaha makkelijk de hoek om en eenmaal in de bocht gedraagt-ie zich voorbeeldig. Het sturen gaat niet enorm flitsend, maar wel rotsvast en stabiel. Hoewel de achterkant van de FZ8 behoorlijk comfortabel geveerd is, moet je het erg gek maken, wil je hiervan hinder ondervinden tijdens het bochtenwerk. We vonden het niet nodig om de instelbare schokdemper (veervoorspanning, in- en uitgaande demping) te verstellen; dat zegt genoeg.

Je hoeft er ook niet vreemd van op te kijken als je af en toe de inklapbare voetsteuntjes aan de grond rijdt, een teken van zowel de goede stuurkwaliteiten van deze fiets als de beperkte hellingshoek die je ermee kunt maken. Als rijder houd je er een goed gevoel aan over, want ook onder deze omstandigheden blijf je de fiets echt volledig de baas. Dat gevoel van controle zet zich door in de uitstekende remmen. Goed te doseren en effectief in het vertragen. Het ABS grijpt overigens redelijk laat in, je kunt de achterkant gerust een halve meter van de grond remmen zonder interventie. Het volgroeide sturen van de Yamaha past bij de volwassen zit en uitstraling van de motor. Voor een naked is hij erg bruikbaar. Ook een buitenlandse bestemming hoef je niet te schuwen met deze heerlijke allrounder.

Je hoeft er niet vreemd van op te kijken als je de inklapbare voetsteuntjes aan de grond rijdt.

Gemaakt voor
Dynamische persoonlijkheden. De FZ8 laat zich graag bekijken, maar is het meest in zijn element wanneer je hem meeneemt voor een lekkere toertocht. Deze naked benadert in alles de gulden middenweg. Gaat het hard, dan is het nooit nodig om hem naar je hand te zetten.

Motor
Het FZ8-blok toont zich onderin redelijk krachtig, maar krijgt halverwege het toerenbereik nog een behoorlijke dreun mee. De vier-in-lijn valt maar moeilijk te vergelijken met het inmiddels bekende blok uit de FZ1, dat toch flink toeren nodig heeft voordat er serieuze stappen worden gemaakt.

Innemende persoonlijkheid
In de tank van de Yamaha gaat een verdienstelijke 17 liter. Het is wel een behoorlijke zuipschuit, zelfs bij rustig snelweggebruik lukt het niet om zuiniger dan 1 : 15 te rijden. Kater of geen kater, je staat als een van de eersten bij de pomp.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen