donderdag 28 maart 2024

Harley’s Touring-motoren voor 2017

Meer vermogen. Meer comfort. Meer controle. Vandaag verlegt Harley-Davidson opnieuw de grenzen van touring met de presentatie van het volledig nieuwe Milwaukee-Eight™-motorblok, de negende Big Twin in haar geschiedenis, plus volledig nieuwe voor- en achtervering voor de hele Touring-lijn van 2017.

“Dit zijn de meest krachtige, meest responsieve en meest comfortabele Touring-motoren die Harley-Davidson ooit gemaakt heeft,” vertelt Scott Miller, Vice-President of Styling and Product Development Strategy. “De onmiskenbare look, sound en feel van Harley-Davidson Touring-motoren is nu nog herkenbaarder dankzij de verbeteringen die we dit jaar hebben doorgevoerd. Je moet er echt op rijden om het te voelen, daarom nodigen we iedere rijder van harte uit om naar de dealer te gaan en een proefrit te maken.”

Nieuw Milwaukee-Eight-motorblok

Het nieuwe Milwaukee-Eight-motorblok, de negende Big Twin in de opvolgingslijn van het merk, is een gloednieuw ontwerp dat de klassieke look, sound en feel van Harley-Davidson Big Twin-krachtbronnen combineert met verbeteringen op alle aspecten van motorblok-performance.

“De Milwaukee-Eight rolt de rijke geschiedenis van Harley-Davidson Big Twins de toekomst binnen”, vertelt Chief Powertrain Engineer Alex Bozmoski. “Met respect voor het essentiële Big Twin-karakter, hebben we een compleet nieuw motorblok ontwikkeld. Ieder aspect van performance, duurzaamheid en styling is verbeterd op basis van input van Harley-Davidson-klanten overal ter wereld.

De klassieke 45-graden V-Twin-cilinderhoek is behouden, maar de Milwaukee-Eight produceert tot elf procent meer koppel dan eerdere modellen en heeft vierkleps cilinderkoppen die vijftig procent meer inlaat- en uitlaat flowcapaciteit hebben. Het Milwaukee-Eight-motorblok heeft balansassen die 75 procent van de primaire vibraties bij een stationair toerental elimineren, met behoud van het klassieke gevoel van een Harley® V-Twin en met een soepele motorloop op hogere snelheden. De nieuwe, lagere omloopsnelheid van de Milwaukee-Eight-motoren levert de rijder en passagier meer comfort op. Ondanks zijn grotere vermogen is de Milwaukee-Eight zuiniger in vergelijking met vorige modellen. 

De Milwaukee-Eight is leverbaar in twee uitvoeringen. De Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745cc) en Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 107 (107 CID/1745cc) voor standaard modellen en de Twin-Cooled™ Milwaukee-Eight 114 (114 CID/1870cc) voor Harley-Davidson® Custom Vehicle Operations (CVO)™ modellen. 

Nieuwe Touring-vering

De volledig nieuwe componenten van de voor- en achtervering verbeteren comfort, controle en performance van alle 2017 Harley-Davidson® Touring-modellen. Nieuwe achterschokbrekers met emulsie-technologie geven vijftien tot dertig procent meer instelbaarheid voor de veervoorspanning dan vorige Touring-schokbrekers en laten zich met een enkele knop hydraulisch verstellen.

“Je kunt nu je veervoorspanning aanpassen op je rijklare gewicht zonder gereedschap of een luchtpomp”, vertelt Paul James, Harley-Davidson Director of Motorcycle Product Planning. “Eenmaal ingesteld verslapt de veervoorspanning niet en hoef je er niet meer naar om te kijken.”

De voorvering heeft nieuwe Showa® SDBV™ veringtechnologie die de dempingsperformance van een race-geörienteerde cartridge-voorvork levert, met een lineair dempingskarakter en minder gewicht. 

Screamin’ Eagle® Performance

Harley-Davidson Screamin’ Eagle® Performance brengt een hele serie ECE-gecertificeerde producten voor Touring-modellen, waaronder Street Cannon Slip-On-dempers en Heavy Breather Performance, Ventilator en High-Flow-luchtfilters. Daarnaast kunnen rijders met de nieuwe Screamin’ Eagle® Milwaukee-Eight™ Stage I, II,  III en IV kits de performance van hun bike aanzienlijk upgraden en toch blijven voldoen aan de geldende wet- en regelgeving; van meer vermogen bij het inhalen tot een totale motorupgrade voor maximale performance (wet- en regelgeving verschilt per land).

Harley-Davidson Custom Vehicle Operations

Harley-Davidson® Custom Vehicle Operations™ (CVO)-modellen combineren in 2017 prestige en performance in drie limited-edition factory-custom-motoren. 

De 2017 CVO™ Limited heeft verbeterde en verfijndere performance dankzij het Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114-motorblok en heeft een soepelere handling dankij de nieuwe vering. Ook nieuw voor 2017 zijn de Contrast Chrome Slicer-wielen en het nog comfortabelere zadel. De CVO Limited heeft ook nieuwe custom-lak in vier nieuwe kleurencombinaties.

De 2017 CVO™ Street Glide® combineert het vermogen van het nieuwe Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114-motorblok, de verfijndere handling performance van de nieuwe vering, en een vier-speaker, 600-watt Boom!audiosysteem dat state-of-the-art audioperformance levert. Ook nieuw voor 2017 zijn de gerestylede zadelcover en de powerlocks voor de zadelkoffers en de voorvork, die je bedient met een enkele veiligheids-fob. De CVO Street Glide is voor 2017 leverbaar in vier nieuwe kleurencombinaties.

De 2017 CVO™ Pro Street Breakout® combineert hoogwaardige performance met een lange, krachtige look en vette drag-racing attitude. Met unieke afwerkingen en texturen geeft de CVO Pro Street Breakout de CVO-lijn een heel donker randje. De CVO Pro Street Breakout wordt aangedreven door het luchtgekoelde Screamin’ Eagle® Twin Cam 110B™ V-Twin-motorblok. Hij is leverbaar in drie kleurencombinaties, waaronder het nieuwe Starfire Black/Scorched Apple.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen