dinsdag 23 april 2024

Introductie: KTM 1290 Super Adventure S

Onder werkelijk ideale omstandigheden reden we de eerste meters op KTM’s 1290 Super Adventure S. Een lekker zonnetje op het prachtige Corsica en honderden bochten maakten een feest van de introductie van de dikke oranje allroad. Wat leerden de eerste meters ons? We geven je vier redenen waarom je een KTM moet aanschaffen en twee waarom niet.

Je bent nu wel eens klaar met een R1200GS. 

Eerlijk is eerlijk, met 125 pk onder je gat heb je niet te klagen, maar 160 pk is toch wel even andere koek. Het maakt het verschil tussen een snelle allroad en een ultrasonische raket. De KTM schiet je na elke bocht werkelijk af en levert een sensatiegevoel waarvoor je normaal betaalt als je een pretpark bezoekt. Zeker met de optionele quickshifter is de snelheidssensatie buitenaards.

Je houdt wat geld in je zak.

Oké, KTM geeft de 1290 Super Adventure S niet weg. Negentienduizend euro blijft een boel geld voor een motorfiets. Op het eerste gezicht is hij zelfs duurder dan een GS, maar de Duitser is standaard niet zo compleet uitgevoerd. Vooral de prima presterende elektronische vering van WP maakt verschil.

Je zet in een klap drie motoren in je schuur.

Dankzij de verschillende rijmodi, een uitgekiend rijwielgedeelte en de elektronische vering koop je niet één maar drie motorfietsen. De 1290 Super Adventure S is een gooi- en smijtfiets die tegen een sportfiets aanschurkt. Het is bovendien een fijne en comfortabele toerfiets als het allemaal niet zo hard hoeft. Ook offroad staat hij zijn mannetje, maar daarvoor is de R-versie een nog geschiktere kandidaat. En dat alles met een druk op de knop.Je houdt wel van verrassingen.

De KTM verrast je regelmatig. Hoe is het bijvoorbeeld mogelijk dat zo’n grote motorfiets zo licht en moeiteloos instuurt? Dat vliegensvlugge sturen heeft geen keerzijde, ook op hoge snelheid blijft de 1290 een strakke motor. Ook de remmen zijn lekker krachtig voor een allroad en dat waanzinnig snelle blok verrast iedere keer weer. Magnifiek hoe die V-twin van leer trekt.

Dat belachelijke vermogen kan echt niet.

Toegegeven: het extreme vermogen dat de 1290 Super Adventure S zo geweldig maakt, speelt hem tegelijk ook parten. Het is nogal overweldigend allemaal wat de oranje bruut neerzet. De elektronica weet het geweld allemaal prima te beteugelen, maar er is wat voor te zeggen dat het best wat minder kan.

Voor minder geld heb ik net zo veel lol.

Gelijktijdig met de introductie van de 1290 Super Adventure S, stelde KTM de 1090 Adventure voor. Kost vijf mille minder, heeft minder elektronica aan boord, heeft ‘slechts’ 125 pk en de elektronische WP-vering ontbreekt, maar stiekem beleef je net zo veel lol op de budget-Adventure.

In de nieuwe edities van MOTO73 en MOTOR Magazine gaan we nóg verder in de op de KTM’s 1290 Super Adventure S. 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen