donderdag 18 april 2024

Introductie: KTM Freeride E-SM

In het zand kon je al de elektrische kracht van de Oostenrijkers proeven, maar op straat was dat nog niet het geval. In 2015 komt daar echter verandering in, door de Freeride E-SM. De lichte supermoto moet de rijder vooral veel plezier geven. In Barcelona zocht Jarno van Osch uit of ie dat ook daadwerkelijk kan bieden. 

Wat moeten we ons voorstellen bij deze elektrisch aangedreven Supermoto?
‘KTM gelooft in E-bikes, en dan vooral als het gaat om lichte, wendbare fietsen die voldoen aan de lijfspreuk van de Oostenrijkers: Ready to race. Deze E-SM past zeker in dat straatje, al heeft ie daardoor wel wat beperkingen. KTM wilde bijvoorbeeld deze motor licht houden, maar zodoende kon er geen groot accupakket gemonteerd worden. De actieradius is dan ook erg beperkt.’

Dat moet de pret flink drukken, nietwaar?
‘De pret niet, maar wel de inzetbaarheid van deze Oostenrijkse rakker. Ga je flink aan de ‘volts’ hangen, dan mag je hopen dat je zo’n zestig kilometer ver komt op een volle accu. Zodoende verwacht ik dat de E-SM echt alleen te vinden zal zijn in de grote steden van Europa, want buiten de stadsgrenzen ben je al snel uitgespeeld.’ 

En waar zit de lolfactor dan voornamelijk in bij deze E-SM?
‘Niet in het vermogen in ieder geval, want je tikt met moeite net de 100 km/u aan. Nee, het is de smijtfactor van de KTM. Het ding is lekker licht te sturen, waardoor je veel plezier beleeft aan het stuur van deze elektrische Supermoto. Je voelt je toch een beetje een hooligan op twee wielen. Stoepje op, stoepje af, even een fietspadje meepikken, stoppie bij het verkeerslicht, dat soort werk.’

Wat kost zoiets nu eigenlijk?
‘De SM koop je voor € 11.620,- en dat is natuurlijk niet echt een koopje. Voor dat geld staan er een hoop leuke tweewielers met brandstofmotor voor je klaar, die toch een stuk praktischer zijn. Je moet dus echt een groen hart hebben om zo’n supermoto te kopen, of het leuk vinden om als eerste op een e-bike te rijden. Voordeel is dan wel dat je gelijk echt een leuke en goed uitziende motor onder je kont hebt.’

Foto: KTM

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen