donderdag 28 maart 2024

KTM RC390 is vernieuwd

KTM’s zakformaat racer is vernieuwd al was de RC390 zou oud nog niet. Desondanks zijn er – voor een model uit 2014 – nog best wel wat technische aanpassingen doorgevoerd. En dat heeft een reden, meerdere zelfs.

De meeste in het oog springende aanpassing is het verdwijnen van de weggestopte uitlaat. Bij het oude model was het enige dat je van de uitlaat zag een demper tussen het blok en de achterbrug, maar de daadwerkelijke uitlaatmond bleef subtiel in de onderkuip, een de RC390’s coolere kenmerken. Maar waarom het dan verdween?

Zeg maar hallo tegen Euro4, want dat is debet aan het gros van de aanpassingen aan de RC390. De uitlaat, de reflectoren op het voorvork, maar ook de komst van ride-by-wire zijn allemaal onderdeel van de nieuwe regeltjes. 

FEEDBACK
Maar daar blijft het niet bij, want KTM heeft goed geluisterd naar haar klanten en die feedback toegepast. De RC390 was namelijk, ondanks dat het een gruwelijk leuke kleine sportmachine is, echt niet vrij van kleine onhandigheden. 

Zo was het zeker aan de koppelingskant behoorlijk reiken naar de hendel. Voilá, verstelbare hendels zijn present, ook aan de remkant De spiegels trilde behoorlijk en het zicht was vrij ‘mwah’. Astu, beter zicht naar achteren. Ook dat zadel kreeg gelijke delen lof en en kritiek. Gaaf dat het eruitziet als een monokapje, terwijl het gewoon een duozadel is, maar hard was het wel. Dus voegde KTM 12mm extra schuim toe om de zit wat comfortabeler te maken.

Overigens brengt de nieuwe uitlaat ook aardig wat extra grondspeling met zich mee, wat het tekort daar aan op de oude ook meteen aanpakt.

ECHTE VOORDELEN
Om de RC390 niet enkel pruilend aan te passen aan wat de meute en de EU wil, maar ook leuker te maken, verbeterde KTM de RC390 ook nog op wat puntjes die hem simpelweg beter maken. De remmen waren best prima, maar met 20 millimeter extra diameter moet het nog beter worden en om de rust erin te houden met terugschakelen komt hij nu ook standaard met een slipperclutch.

En dat alles op een in India gefabriceerd machientje wat slechts 6.255 euro op hoeft te brengen. Hoe ze het doen?

Foto’s: Mitterbauer H./KTM

[justified_image_grid ids=23795,23796,23797,23798]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen