vrijdag 29 maart 2024

Tweetaktcrossers met injectie van KTM

Onder stoelen of banken stak KTM het nooit, dat ze maar wat graag nieuw leven in de tweetakt wilde blazen. Alleen hoe doe je dat met pretbedervende Euro4-emissie-eisen voor de deur? 

Eindelijk die injectie werkend krijgen op een tweetaktmotorblok, bijvoorbeeld. Dat deed KTM dus ook, en dat verleent ze de eer als eerste fabrikant met een tweetaktproductie-enduro te komen met digitale injectie als de standaard. Overigens zijn ze ook de tweede, want er komen twee modellen; de 250 EXC TPI en de 300 EXC TPI.

Op zich hadden tweetaktcrossers weinig te maken met Euro4, omdat ze geen goedkeuring voor straatgebruik nodig hebben. De EXC-modellen zijn natuurlijk enduro’s, die gewoon een kenteken nodig hebben omdat stukken openbare weg ook af en toe nodig zijn. Half mei worden de modellen gepresenteerd en krijgen we meer uitleg over de techniek achter de doorbraak. Met name op vlak van elektronica was nog werk te verzetten, dus daar zal veel inzitten.

MOGELIJKHEDEN
De elektronica die nodig zijn om een tweetaktblok dezelfde gasreactie te geven als met een carburateur, hebben de laatste ontwikkelingsstappen gemaakt en volgens KTM is de reactie nu perfect. An sich biedt het ook meer mogelijkheden dan carburateurs, aangezien de inlaat en uitlaat nu allebei digitaal geregeld kunnen worden, want zowel de injectie als de powervalve kunnen nu bepaald worden door elektronica. 

Daarnaast kan injectie zichzelf met de juiste software aanpassen aan de omstandigheden, waar de fijngevoelige techniek van tweetakt juist heel nauw komt om maximaal – Ready to race, toch? – te presteren. Klooien met sproeiers en naaldjes hoeft dan ook niet meer. Waarlijk de toekomst, dus.

Stel dan ook maar dat de 250 EXC en 300 EXC TPI voorbodes zijn van wat er kan. Tweetakt lijkt bepaald zo dood niet meer.

Foto: KTM

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen