donderdag 18 april 2024

Vijf vragen over de Ducati Monster 821

Ducati heeft de Monster 821 aangepakt. Ad van de Wiel reed hem al in Rimini. Wij maakte de optelsom van Italië + Monster + Rimini. De uitkomst was zeker geen straf! Het asfalt in Rimini is dan wel van een bedenkelijke kwaliteit waar ze in de Ardennen nog achter de oren van krabben, maar toch was het een heerlijk ervaring. Wat zijn Ad zijn eerste indrukken over deze nieuwe Monster?

We zijn de tel even kwijt, de hoeveelste Monster is dit?

Het is de zesde. Onder de 821 zitten de 797 en 797+. Deze luchtkoelers leveren 73 pk en wegen 175 droge kilo’s. Bovenin is het nog drukker met de 1200, 1200S en 1200R. Die laatste knalt er 152 pk en 125 Nm uit en zit bomvol exclusief Brembo- en Öhlinsspul. De 821 zit er precies tussen.

Wat is het grootste verschil met de vorige 821?

Heel flauw kun je zeggen dat hij geler en groener tegelijk is geworden. Ducati is er namelijk nogal trots op dat het Ducati-geel (zoals we dat onder meer kennen van oude Monsters en de 749) terug is. Staat hem prima overigens, maar dat geldt ook voor het rood. Omdat de 821 nu Euro4 is goedgekeurd is hij ook groener. Verder hebben tank en kontje hetzelfde gespierde lijnenspel als de 1200. Mooi.

Heeft Euro4 nog consequenties?

Het gebruikelijke. De 821 is iets zwaarder en marginaal minder sterk dan zijn voorganger. Met 206 rijklare kilo’s en 109 pk heb je nog altijd niets te klagen. Ook het uitlaatgeluid zorgt nog altijd voor voldoende beleving.

Hoe rijdt het?

Het verotte en gebutste wegdek hier speelt een grote rol bij de beoordeling. Om niet volledig van de motor te stuiteren, stond de achterdemper redelijk op comfort afgestemd. Daardoor komt er wel heel snel beweging in de achterkant. De niet instelbare voorvork houdt het beter vol. Op strakkere wegen houdt de 821 zich beter, zeker als het gas er op gaat. Het ding houdt niet van getrut.

Houdt de L-twin ook niet van getrut?

Het blok houdt meer dan verwacht van hoge toerentallen. Bovenin gebeurt het allemaal. Bij een merk dat bekend staat om dikke koppelbakken vraagt dat om een omschakeling. Al snel rijd je op gevoel wat hoger in toeren, vanaf 7000 tpm is het Monstertje onder je in zijn hum.

De Monster 821 is vooral heel veel Monster 821 gebleven. En daar is niets mis mee. Hij biedt een ruime zitpositie voor mij als lange Nederlander, is lekker sportief en actief en ook op zijn best als het gas er op gaat. De vering kan wat finetunen gebruiken, maar het vernieuwde lijnenspel is nog altijd overrompelend mooi. Het blok is krachtig, maar vooral bovenin. De remmen zijn krachtig en sturen gaat vreselijk makkelijk. Dit ding stuurt echt belachelijk makkelijk in, in een slechte bui kun je het bijna nerveus noemen. De zithouding is dynamisch en ruim tegelijk. Ruimte genoeg om te toeren, maar je wil toch vooral knallen. Dan voelt de 821 het best en valt alles op zijn plaats. De Monster 821 gaat € 13.790 kosten (tweehonderd euro minder voor de rode variant). In België betaal je € 11.690 en ben je ook goedkoper uit in rood. De nieuwe 821 is leverbaar vanaf december.

In de volgende editie van MOTO73, nummer 23, kun je nog meer ervaringen lezen van Ad met het nieuwe Monster. Heb je nog geen abonnement? Bekijk de verschillende MOTO73-abonnementen hier en mis geen enkele editie meer.

 

[justified_image_grid ids=25549,25550,25551,25552,25553,25554,25555,25556,25557,25558,25559,25560,25561,25562,25563,25564,25565,25566,25567,25568,25569,25570,25571,25572,25573,25574,25575]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen