Weblog Dennis > Incasseringsvermogen

Door redactie in Overige wegrace, maandag 11 Apr 2011 09:04
Harde leerschool… m1gz2sgsnbm9

Het moest er toch een keer van komen. Crashen. Het overkomt elke coureur. Vorig seizoen kwam het doordat ik veel te snel aan het pieken was en niet zat op te bouwen. Dit jaar wou ik het anders aanpakken. Door op te bouwen en mooie tijden te rijden en steeds mijn grenzen te verleggen. Tijdens de training op Circuit Carole (Frankrijk) en de lente races op Assen ben ik steeds meer die limiet gaan opzoeken. Hierdoor kreeg ik veel sneller vertrouwen in de Suzuki GSX-R600, het vertrouwen dat mij vorig jaar maandenlang in de steek liet na mijn 180 km/uur-crash in Meeuwenmeer. We zijn nu een jaar verder en blijkbaar ben ik mentaal toch een stuk sterker geworden. Het incasseringsvermogen is er duidelijk op vooruit gegaan en dat is ook iets wat je - bijna letterlijk - met vallen en opstaan moet leren!



Omdat de eerste kwalificatie vanwege het drukke verkeer volledig de mist inging, stond er behoorlijk wat druk op de ketel om in de laatste kwalificatie een snelle tijd neer te zetten. Helaas ging die poging de mist in door een highsider in de Haarbocht, waardoor de kans op een snellere tijd al in de vijfde ronde verkeken was. Pak en laarzen kapot en nog behoorlijk wat schade aan de motor. Gelukkig kregen we volop hulp van Maurice Nobel, de pa van Christiaan, die mijn beschadigde GSX-R600 weer rijklaar wist te krijgen voor de start van de wedstrijd.


 
Veel mensen denken dat je na een crash meteen al het vertrouwen kwijt bent. Vorig jaar was dit wel het geval maar nu zeker niet. Toen ik na mijn crash terug kwam van de ziekenboeg heb ik mezelf volgepompt met motivatie. Door veel aanmoediging van vrienden en familie vond ik de kracht om terug op de gerepareerde machine te stappen en er vol tegen aan te gaan. Toen ik voor de opwarmronde naar buiten reed wist ik dat er niets mis was met mijn vertrouwen en dat ik er gewoon vol voor moest gaan.



Zoals het spreekwoord zegt: ‘je moet lol hebben tijdens het racen’. Heb je dat niet, dan kun je beter stoppen met racen. Toen ik de Veenslang op kwam en ik luidkeels begon te lachen, wist ik dat dit gewoon een geweldig seizoen gaat worden. Een geweldige motor, geweldige motivatie en geweldige mensen die achter mij staan. In de race had ik ook een uitstekende start. Helaas moest ik wel Jerrey Duits ontwijken die dacht dat de haarbocht rechtdoor ging. Hoe hij er na zijn waanzinnige blockpass er toch nog in geslaagd is om overeind te blijven is werkelijk een wonder.



Eerlijk gezegd zat ik na mijn crash wel even in zak en as, maar dat was aan het eind van de race al helemaal weg. Helaas was ik maar 12e in de wedstrijd maar ik ben toch blij dat ik in de race een rondetijd van 1.53 heb kunnen rijden. Gezien de omstandigheden ben ik tevreden met de resultaten en weet zeker dat het alleen nog maar beter zal gaan in de komende races. Het komt er nu op aan om conditioneel nog sterker te worden en nog veel meer meters met de Suzuki GSX-R600 te maken.



Qua veringafstelling hebben we de in- en uitgaande demping nu ook helemaal voor elkaar. Tijdens de eerste race hadden we de uitgaande demping net iets te hard staan, waardoor ik aan het eind van de wedstrijd last kreeg van opgepompte onderarmen. Dank zij de adviezen van Mark Hoegee is het gestuiter aan de voorkant nu volledig verdwenen, waardoor het ankerwerk op de snelle rempunten een stuk rustiger is geworden. Na de breefing van Joey Litjens en Roy ten Napel ben ik ook over mijn angst heen om in de Strubben naar de eerste versnelling terug te schakelen. Zoals Nigel Walracen al eerder opmerkte: dat schot in de rug maakt wel dat je over de hele Veenslang beter uitkomt qua topsnelheid en schakelmomenten.

Dat is wel het voordeel van het racen in de Talent Cup 600: dank zij alle begeleiding en coaching is het leerproces een stuk korter dan dat je alles zelf moet uitvinden. Ik begin me steeds beter thuis te voelen op de GSX-R600 en dat zelfvertrouwen neem ik mee naar de volgende wedstrijd van de Talent Cup 600.

Gerelateerde artikelen