vrijdag 19 april 2024

Welke richting kiest MV?

Gisteren werd bekend dat MV Agusta een lening van 15 miljoen heeft ontvangen. Afijn, dat is veel geld maar opzich geen verschrikkelijk groot nieuws. Kleinere motorfabrikanten lenen wel vaker geld en zeker een groeiend merk als MV Agusta heeft soms een financiële injectie nodig, al is het maar om een nieuwe productieband aan te leggen. Soms gebeurt dat door een gedeeltelijke overname, zoals onlangs door Daimler, soms door een extra lening…

Interessanter is het nu CEO Giovanni Castiglioni en een hoge oom van kredietverzekeraar SACE mondelinge toelichting hebben gegeven. Castiglioni houdt zich eigenlijk een beetje op de vlakte en slingert niet meer dan enkele vertrouwenwekkende one-liners de lucht in, maar uit de woorden van SACE kunnen we opmaken dat MV Agusta zich heel sterk wil gaan richten op enkele groeimarkten. MV Agusta wil serieuze voet aan de grond zetten in de Verenigde Staten, Brazilië en Azië.

En wat verandert er dan voor ons? Nou, het gaat echt niet alleen om het openen van een paar dealerwinkels, want naast de ‘penetratie in hoge potentiële markten’ wordt er ook gerept over ‘de uitbreiding van het bereik’. Met dat eerste wordt het veroveren van markten door zakelijke investeringen bedoeld, maar dat tweede betekent niets anders dan het ontwikkelen van nieuwe modellen die toegespitst zijn op de groeimarkten.

MV Agusta is natuurlijk de laatste jaren al erg druk geweest met het brengen van nieuwe modellen, maar richtte zich daarbij altijd op de Europese markt en verkocht die modellen ook her en der buiten Europa. Daar komt nu dus verandering in. De Italianen zullen modellen gaan brengen die specifiek bedoeld zijn voor Amerika, Azië en Brazilië. Zoals KTM de laatste tijd veel kleine modellen voor de Aziatische markt brengt, waar wij ook enkele vruchten van plukken zoals de kleine Duke’s, zal MV nu waarschijnlijk specifieke modellen voor de zonet genoemde markten brengen.

Een cruiser voor in The States en een 300cc-paralleltwin voor Azië? Zo’n vaart zal het niet lopen, maar we zullen de komende jaren zeker een en ander aan nieuws zien dat we ons enkele jaren geleden nog niet hadden kunnen voorstellen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen