vrijdag 19 april 2024

Eerste test: Ducati Scrambler 1100

De eerste meters op de Ducati Scrambler 1100 zijn afgelegd. Is de dikke twin net zo’n verleider als de oorspronkelijke Scrambler 800? Ad van de Wiel weet het antwoord, hij reed ermee rond de Portugese hoofdstad Lissabon.

Je moet van goede huize komen om het succes van de 800 zelfs maar te evenaren.
Ducati verkocht sinds 2015 maar liefst 46.000 exemplaren van de Scrambler. Dat zijn getallen die iedere motorfabrikant dolgelukkig maken. Zeker een merk dat van oudsher bekend staat om zijn sportieve modellen, een discipline die redelijk op zijn gat ligt. De V4 Panigale staat sinds zijn introductie volop in de schijnwerpers. Toch gaat de superbike het qua verkoopaantallen dik afleggen tegen de Scrambler 1100. Maar of die 46.000 er in zitten?

Geef een reden waarom het wel lukt.
Ducati geeft zijn hardcore fans precies wat ze willen: een dikke luchtgekoelde, enigszins rauwe en daardoor betoverende V-twin in een aantrekkelijke verpakking. En voor de hardcore Ducatisti die de 800 mogelijk nog als speelgoed of een damesdingetje afdeden, is de 1100 een volwassen motorfiets.

Geef een reden waarom het niet zou lukken.
De originele Scrambler had naast een onweerstaanbaar fris voorkomen ook een uiterst aangenaam prijskaartje. Voor € 9290 mocht je hem zo meenemen. Bij de meest eenvoudige 1100 is dat opgelopen tot € 15.890. That’s different cook. Overigens is het wel zo eerlijk om te vermelden dat een Scrambler 800 Icon tegenwoordig € 10.390 kost.

Verschillen de originele Scrambler en de 1100 veel van elkaar?
Dat prijsverschil is niet alleen te verklaren door inflatie, maar ook door de standaard uitrusting van de 1100. Die heeft slimme zaken als bochten-ABS, rijmodi en tractioncontrol. Daarbij steekt de 800 schril af. Of is het juist zijn charme? Toch heeft ook de 1100 gelukkig nog altijd voldoende recht-voor-zijn-raap-karakter. Als is het allemaal wel wat zwaarder (20 kilo) en groter.

Is de 1100 beter dan de 800?
Als motor wel. Bij het blok draait alles om koppel. Tussen de 3000 en 8000 toeren heb je dat in overvloed. Dat is heerlijk en tegelijk geen moment saai rijden. Een 800 is natuurlijk wat lichtvoetiger, maar dankzij het brede stuur is de 1100 best nog handelbaar. Dat kun je niet van de versnellingsbak zeggen, wat een onwillig en stroef exemplaar is dat. Een 1100 is vooral veel meer motor dan de 800. De ruimte aan boord is riant, het zadel enorm comfortabel, de remmen doen het prima en dat vette blok bekoort echt. Als het al niet door zijn koppel is, dan wel door het donkerbruine geluid dat het produceert.

Meer lezen? In MOTO73 8 lees je alles over deze nieuwe Ducati. Let op! We hebben momenteel verschillende mooie aanbiedingen als je een abonnement wilt afsluiten. 

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen