zaterdag 20 april 2024

Getest > 2014 Kawasaki Z1000SX

UPDATE 8-10-2013
Kawasaki heeft de prijs van de Z1000SX bekend gemaakt: 14.598 euro. En dat is maar 100 euro meer dan z’n voorganger. Niet alles hoeft dus heel veel duurder te worden!

Zou het met de komst van de nieuwe Z1000 te maken hebben? In de wandelgangen gonst het bericht van de Z, met ZX-10R blok én elektronica, al tijdenlang rond. De opfrisbeurt van de SX versterkt het gerucht. Waarom zou Kawasaki deze motor immers al na twee jaar opnieuw op de markt zetten? Afijn, misschien doet dat er ook niet zoveel toe. We moeten al blij zijn dát er in deze crisistijd nog ontwikkeld wordt en hoewel het van Japanse zijde stiller en stiller wordt, zitten ze bij Kawasaki niet stil.

 

Op het oog is er maar weinig veranderd aan de SX. Andere koffers, glimmende uitlaten en monoblock-remklauwen aan de voorvork. Kijken we nóg iets beter dan zien we een mooie stelknop voor de veervoorspanning van de achterschokdemper en een extra knop aan de linkerstuurhelft. Met die knop verraadt Kawasaki de ontwikkeling onderhuids: met instelbare tractiecontrole en twee te selecteren motormappings is de SX weer helemaal 2013.

 

De nieuwe koffers (GIVI) bieden minder ruimte dan de oude exemplaren, maar zijn iets fraaier gestroomlijnd en bovendien met de contactsleutel te bedienen. Aangezien er in beide koffers een integraalhelm past, hebben wij daar vrede mee. Vrede hebben we ook met de werking van de nieuwe remklauwen. Monoblocks op een toergerichte motorfiets: het blijkt helemaal niet verkeerd. Lekker agressief, maar zeker niet te veel van het goede.

 

Hetzelfde geldt voor de vermogenswinst. Je kunt 142 pk veel te veel vinden, maar dankzij de goede gasreactie en voorspelbare vermogensopbouw word je niet gauw verrast. En bovendien, met één druk op de knop zet je de motormapping in de voorzichtige stand. Dan heb je nog zeventig procent van het volle vermogen tot je beschikking. Met diezelfde knop stel je ook al rijdend de tractiecontrole bij, al moet je wel het gas dichthouden om in de computer te werken. Eenmaal in het zadel van de Z1000SX vergis je gauw dat je op een toermotor zit.

Want suf is de Kawasaki bepaald niet. Dat komt ook door de geweldige inlaatbrul. Kawasaki heeft het luchtinlaattraject aangepast en de herziene resonantiedemper in de airbox brult het werkelijk uit. Prachtig, zo gauw je rond de 6.000 toeren per minuut rijdt. De Z1000SX toont zich wederom als een ideale sportieveling die comfort en gemak mixt met sportiviteit en brutaliteit. Toch valt er ook nog het één en ander aan de Japanner op te merken. Het kan immers altijd beter. Het precieze hoe en wat lees je in de eerstvolgende MOTO73, waarin je de uitgebreide testervaring en achtergrond kunt lezen.

 

Tekst: Eddie de Vries; foto: Kawasaki

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen