Getest: Kawasaki Z1000

Kawasaki introduceert in Sevilla op het moment de nieuwe Z1000 ‘Sugomi’. Het merk uit Kobe gaat met de dikke naked de strijd aan met de alsmaar groeiende concurrentie in het nakedsegment. De groenen focussen zich op het verder uitkristalliseren van rijwielgedeelte en blok. Digitale assistentie in de vorm van traction control en ride modes blijft achterwege, tot verrassing van velen.

 

Huistester Randy van der Wal is ter plaatse en seinde z’n eerste bevindingen alvast door. 

 

‘De nieuwe Z laat zich voelbaar lichtvoetiger door nauwe straatjes sturen dan z’n voorganger. En dat terwijl het rijklaargewicht met 221 kilo gelijk is gebleven. Zij het nu dan wel met ABS en twee liter extra benzine aan boord.’

 

‘Dat de gasreactie is opgefrist merk je, want de vertrouwde ‘flubber’ die op de dikste Z voor een kleine vertraging op de lijn zorgde bij gasopeningen, is in z’n geheel weggefilterd.’

 

‘Sensationeel is de moddervette Nm-lawine die al vanaf 3.000 toeren per minuut z’n weg zoekt naar de dikke 190-slof. Nooit en te nimmer zit je in het zadel van de Z1000 om power verlegen. Ongeacht het toerental. Of versnelling.’

 

De hele rijtest van de 142 sterke Z1000, inclusief technische achtergronden en input van de project leader, vind je terug in MOTOR Magazine 24 die aanstaande donderdag in de winkel/op de deurmat ligt. Geen abonnee? Klik!

 

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL