Introductie: Yamaha XJR1300-serie

Yamaha kwam vorig jaar met een verrassing: een nieuwe XJR1300! Goed nieuws, want wat ons betreft gaat de iconische luchtgekoelde viercilinder nog decennia mee. Eddie de Vries reed in Australië op de XJR, die dit jaar in twee versies op de markt komt. Alle reden voor een belletje:

Australië, vertel!
Ja, Australië. Je denkt aan zon, verzengende hitte en kangoeroes, waarschijnlijk. Nou, het blijkt een herfstachtig landschap met windvlagen en een aangenaam temperatuurtje. We hebben te maken met de uitloop van een tyfoon die hier flink heeft thuisgehouden. En euh, ik heb geen kangoeroe gezien tijdens de route van bijna 300 kilometer die we vandaag hebben gereden.

En hoe nieuw is de XJR?
‘Nieuw? De XJR is niet helemaal nieuw, eerder opnieuw aangekleed. Het motorblok is niet gewijzigd en als je aan het gashendel draait weet je waarom: dit blok is gewoon vet. Zo’n dikke luchtgekoelde vier-in-lijn, het voelt gewoon magisch en het is ook direct z’n grootste troef. De XJR is in mijn ogen geen typische naked bike, maar een muscle bike. Dat was ie, en dat blijft ie. Al presenteert Yamaha ‘m vooral als custom-bike en dat is te begrijpen. De XJR is makkelijk naar je eigen zin te maken en om dat te benadrukken heeft Yamaha diverse shed-builders (zoals het Nederlandse Numbnuts) de XJR onder handen laten nemen. De slogan ‘Born Customized’ staat symbool voor de nieuwe insteek.’

Maar hoe stuurt dat dan?
‘Goedmoedig. De dikke Öhlins-potten aan de achterzijde doen wellicht vermoeden dat we met een supernaked te maken hebben, maar zet dat maar uit je hoofd. Lekker rustig sturend voel je jezelf de koning te rijk. De vering is soepel en comfortabel en dat stuurt fijn, maar het is niet de bedoeling dat je als een malloot gaat pushen. Daar is de XJR gewoon niet voor gemaakt. Wel moet ik daarbij opmerken dat de vering volledig en gemakkelijk instelbaar is, dus er is een mouw te passen aan je eigen voorkeur. Keurig, maar zonder al te sportieve verwachtingen. Gewoon lekker rijden zonder gek te doen, dan is –ie op maat gemaakt.’ 

En de belangrijkste aanpassingen?
‘Die vind je in de aankleding. Het nieuwe zadel is mooi, de nieuwe benzinetank niet. Die is namelijk maar 14,5-liter, dat was 21 liter! Je levert dus flink in op je actieradius. Yamaha heeft dit gedaan om het dikke motorblok te benadrukken. Daar hebben ze een punt. Want vanuit het zadel zie je het motorblok aan beide kanten van de benzinetank echt uitsteken, dat ziet er gaaf uit. Het stuur is trouwens breder geworden en dat vind ik als lange Nederlander erg fijn. De uiteinden staan ook niet meer zover naar binnen gedraaid. Verder zijn veel onderdelen die voorheen blinkend waren, nu zwart.’ 

Is de XJR1300 Racer gewoon een XJR met stuurkuipje?
‘Nee, veel meer dan dat! De Racer is juist het model waar ik helemaal weg van ben. Want hoe je het ook went of keert: de gewone XJR brengt niet heel veel nieuws. Maar in het zadel van de Racer waan je jezelf echt op een andere motorfiets. En ik kan er met m’n 1.90-meter bijzonder fijn op zitten. Het stuur staat wat dieper weg en de uitstraling is dankzij het kuipje en de carbon-onderdelen heel anders.’

Verder nog dingen die we moeten weten?
‘Dat ie niet leverbaar is met ABS. Best een dingetje. De prijs is trouwens wel lekker: €11.699,- voor de gewone XJR. En daarvoor heb je dus een moddervette en verschrikkelijk sterke 1250cc-viercilinder! Best kicken. Voor de XJR Racer betaal je €12.999,-. Flink wat meer.’

En wat doe je morgen?
‘Morgen rij ik hier met de nieuwe YZF-R1. Later meer daarover!’

De gehele test vind je binnenkort in zowel MOTO73 als MOTOR Magazine.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL