vrijdag 29 maart 2024

Stel je vragen: 2019 BMW S1000RR

Later deze week heeft MOTO73-testredacteur Nick Enghardt een afspraak op het circuit van Estoril in Portugal, waar in de pitstraat de 2019 BMW S1000RR wacht. BMW’s compleet nieuwe 1.000cc viercilinder-superbike – nu mét symmetrisch smoeltje – wordt lichter, sterker en compacter, en het effect daarvan gaan we testen.

Eerst blikken we even terug op die zesde van november, toen op de EICMA in Milaan eindelijk het doek van de nieuwe machine getrokken werd, nadat we behalve spionagefoto’s ook al computertekeningen gezien hadden. Pas toen wisten we qua specificaties van de hoed en de rand, met als kers op de taart de toevoeging van variabele klepaansturingsmechanisme.

Een greep uit het eerste nieuwsbericht:

ShiftCam-techniek is niet langer exclusief voorbehouden aan de boxermodellen van BMW. Ook superbike S1000RR moet er aan geloven. Als het net zo goed werkt als bij het boxerblok kunnen wij niet wachten op de eerste meters met deze hightech vier-in-lijn. Het superpotente blok trekt als vanzelf de aandacht naar zich toe, maar BMW pakt ook het rijwielgedeelte en uiterlijk aan. Zo kan de topsporter de komende jaren weer vooruit.

Indrukwekkende waarden
Het maximale vermogen stijgt van 199 naar 207 pk. Het komt vrij bij 13.500 tpm. Het maximum toerental stijgt naar 14.600 tpm (was 14.200) door 25% lichtere tuimelaars. Die wegen niet langer 11 gram, maar nog slechts 8 gram. De klepstelen van de titanium kleppen zijn uitgeboord en dat levert 10% gewichtsvoordeel op. Het maximum koppel van 113 Nm komt los bij 11.000 tpm. Dat verschilt amper van de eerdere 112 Nm (bij 9750 tpm), maar dankzij de ShiftCam-techniek levert de viercilinder van 5500 tot 14.500 meer dan 100 Nm. Het blok switcht in 10 milliseconde bij 9000 tpm van ‘kalme’ naar ‘hete’ inlaatnok. De variabele klepbediening maakt de vermogensafgifte meer lineair, zodat de explosieve vermogensstijging van het vorige model (en de bijbehorende wheelie-neiging) tot het verleden behoort.

ShiftCam techniek voegt ongeveer 1 kg gewicht toe, maar het complete blok viel 4 kg af. De S1000RR weegt nog maar 197 in plaats van 208 rijklare kilo’s. Het onafgeveerd gewicht neemt af door 1.6 kg lichtere aluminium wielen en nog eens een halve kilo door lichtere remschijven. Door te shoppen in de BMW-winkel kan het onafgeveerde gewicht door carbon wielen nog verder naar beneden. Het roestvrij stalen uitlaatsysteem viel 1,3 kg af door 0.5 mm dik materiaal in plaats van 0.8 mm te gebruiken. Aan de inlaatkant maakt BMW gebruik van inlaatkelken met variabele lengte. Bij 11.700 pakt de vier-in-lijn de korte exemplaren.

Het volledige nieuwsbericht lees je hier en we hebben ook nog een aantal promo-video’s in de aanbieding, die je hier  vindt.

Nu jij; stel je vraag!
Heb jij nu al een vraag over de nieuwe BMW S1000RR? Stel hem! Dan kan Nick daar vast het antwoord op vinden of bij de juiste mensen ontfutselen. Je vraag stellen kan door hieronder te reageren, op Facebook een reactie achter te laten of door te mailen naar redactie@moto73.nl

De eerste indruk krijg je natuurlijk zo snel mogelijk nadat Nick afgestapt is en ook de Promotor-videotest volgt snel, om vervolgens een impressie in de diepte te krijgen in MOTO73 nummer 6.

Foto: BMW

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen