GS met zescilinder-power

Ga naar een willekeurige circuitdag en je treft er steevast iemand die het niet kan laten supersportrijders het leven zuur te maken door met een BMW GS in de snellere groepen mee te rijden. Deze GS is niet anders, maar tegelijkertijd compleet anders: geen boxertwin, maar zes cilinders op een rijtje. Echt!

Wie ooit met een BMW R1200GS – of tegenwoordig zelfs een R1250GS – reed, weet dat die motoren sturen zoals je niet zou verwachten van deze motorfiets met de omvang van een flatgebouw. BMW heeft de balans van de boxer-GS volledig uitgekristalliseerd en zodoende kun je er zodra de wielen rollen mee sturen alsof hij honderd kilo lichter is dan welke weegschaal dan ook zou vertellen. Dat BMW’s K-modellen in de jaren tachtig bijna de boxers uit BMW’s gamma duwden, zou je bijna vergeten, maar we hebben het de Duitsers inmiddels vergeven. En de huidige K1600-zescilinderblokken van het merken lopen prachtig en feilloos. Maar: ‘Wat nu als je een K1600-blok in een GS-rijwielgedeelte schroeft?’
Dat die vraag tussen aanhalingstekens staat, is geen fout. Het is dan ook geen hypothese. Die tekens omsluiten namelijk de vraag die Willem Heijboer zichzelf stelde. Jezelf die vraag stellen, is zo moeilijk niet, maar hem beantwoorden is een stuk lastiger. Niemand minder dan Nico Bakker kreeg die vraag voorgelegd en wat je hier ziet, is het antwoord. Dit is de Bakker-BMW K1600GS Mammoth.

 

Uitgekiend uitgangspunt

Het klinkt zo gemakkelijk, zo’n bloktransplantatie, zeker wanneer je ziet in welke hoedanigheid dat eerder is gedaan onder de vlag van de firma Bakker Framebouw. Er zijn alleen maar weinig blokken te vergelijken met dat uit de K1600, want behalve dat het de enige zes-in-lijn is die momenteel vrij verkrijgbaar is, laat de BMW-zespitter de brede multicilinders uit de Benelli Sei, Kawasaki Z1300 en de Honda CBX1000 verbleken. Met 1649 cc, verdeeld over zes potten met een doorsnede van 72 millimeter, produceert de Beierse krachtbron namelijk ruim 160 pk en 175 Nm aan koppel. Dat is flink meer dan de 125 pk en even zo veel newtonmeters aan koppel die een R1200GS biedt. Qua breedte ontlopen de beide motorblokken elkaar dan weer zo veel niet, omdat bij de boxertwin in de GS de cilinders naar buiten steken. Zodoende is het boxerblok maar zo’n vijf centimeter smaller dan de zescilinder en ook in de hoogte zit de uitdaging nog niet zo. Zoals we al konden concluderen, draaien de frametovenaars uit Heerhugowaard de handen niet om voor het transplanteren van een blokje. Bakkers grootste kracht lig er echter in om het vervolgens ook goed te laten sturen. Maar ja, de GS heeft niet het meest conventionele rijwielgedeelte en de K1600-serie al helemaal niet. Dat maakt het nog geen probleem, maar wel een uitdaging, zullen we maar zeggen.

 

MOTO73 07/2019

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal over de Bakker-BMW K1600GS Mammoth? Je leest het artikel in MOTO73 07/2019! Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 10 april verkrijgbaar in de winkel.

Foto: Jacco van de Kuilen
Tekst: 
Nick Enghardt 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Vorig artikel

Prijzenslag

Volgende artikel

Lichtgevende lak?

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL