donderdag 28 maart 2024

Monstervader

Er valt iets voor te zeggen om Ducati’s Monster tot de belangrijkste motorfiets sinds de Honda Super Cub uit 1958 te bombarderen. Hij is natuurlijk niet in miljoenenaantallen geproduceerd, zoals de kleine Honda (zo’n 335.000 Monsters tot nu toe), maar we hebben het wel over de meest gebouwde Ducati ooit. En over de motor die het merk in de jaren negentig van de ondergang redde. De man die de Monster op de wereld zette: Miguel Galluzzi. 

De Monsters dienden in de jaren negentig als levenslijn en zo kon Ducati in 1996 worden overgenomen door het Amerikaanse TPG, op weg naar het huidige succes als deel van de Volkswagen Group. Met de cultstatus van het model als succesbagage hebben de 39 Monster-varianten tot nu toe gezorgd voor zeventig procent van het totaal aantal geproduceerde Ducati’s overall. 

De verantwoordelijke voor de conceptie van de Monster – en voor de keuze van de naam – is de Argentijn Miguel Angel Galluzzi (59), directeur Advanced Design van de Piaggio Group. Hij vertelt zelf hoe hij de nu 25-jarige Monster in 1993 letterlijk en figuurlijk vormgaf. ‘Ik ben geboren in Buenos Aires en toen ik acht werd, vierden we mijn verjaardag weer tegelijk met die van mijn broer. Samen kregen we een 50cc-Kreidler van één van mijn ooms. Ik moest er even aan wennen, want eigenlijk wilde ik een drumstel, maar we leerden al snel hoe erop te rijden en vanaf dat moment hadden we het alleen nog maar over motorfietsen. Toen ik twaalf was, had ik “On any Sunday” zo vaak bekeken dat het bioscooppersoneel me al herkende. Na mijn vijftiende verjaardag begon ik te crossen op Zanella’s en Gilera’s, heel ongeraffineerde lokaal gebouwde machines. Tijdens mijn militaire-diensttijd kwam ik niet aan rijden toe. Het betekende wel vaak rondhangen en dan greep ik mijn notitieblok en tekende ik motorfietsen.’

 

Eerste baan … bij Opel

“Na mijn diensttijd kon ik eindelijk iets doen met die tekeningen en ik begon aan een technische studie in Florida. Waar ik echt moest zijn, en uiteindelijk ook terecht kwam, was echter de opleiding Industrieel Ontwerp in Pasadena. Daar deed ik een paar motorfietsprojecten en een scooter. Na mijn afstuderen kwam ik in gesprek met Yamaha en Honda, maar die konden me niet aannemen, omdat ik geen Amerikaan was. Mijn eerste baan was daarom bij Opel in Duitsland. Zo kwam ik toch weer bij motoren, want ik werkte in de ontwerpstudio onder de Japanner Hideo Kodama. Hij zag me bezig en begreep dat ik van het tekenen van het interieur van de Opel Corsa niet echt gelukkig werd. 

 

MOTO73 24/2018

Ben je benieuwd naar het verhaal over de geboorte van Ducati’s Monster? Je leest het in MOTO73 24/2018! Koop het nummer hier online of in de winkel.

 

Foto: Alan Cathcart
Tekst: 
Alan Cathcart


 

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen