Motorfiets op lpg

Zo zeldzaam als een Vlaamse gaai is de Nederlandse lpg-motorrijder. Heel af en toe kom je er eentje in het wild tegen, maar aangezien het veelal forenzen betreft, zijn ze net als diezelfde gaai zo weer gevlogen. We wisten er één aan de grond te houden en bestookten hem met een veelvoud aan vragen.

 

Met temperaturen van rond het vriespunt en een vrees voor bevroren verdampers, treffen we René van de Ven thuis met een carport vol oude BMW-motorfietsen. Op het eerste gezicht is geen van de twee vanaf de weg zichtbare machines erg bijzonder. De K75 en R80RT zijn de onverwoestbare grijze-muizenmachines die opvallen omdat ze niet opvallen. Ondanks hun leeftijd rijden er nog veel van rond en veelal met kilometerstanden die de mond open doen vallen, maar met goed onderhoud blijven ze ook gewoon rijden. Sinds de caféracerhype van de grond kwam, is menig boxer-BMW flink in waarde gestegen, maar daarvoor leek het wel of je de Beierse Zweiventiler-boxers voor niets nog niet kwijt kon. 

Perfect voor René dus, aangezien zijn hele lpg-avontuur begon uit kostenbesparing. Hij was thuis komen te zitten, had daardoor aardig wat tijd en als werktuigbouwkundig techneut zocht hij de uitdaging om zijn dagelijkse kilometers op twee wielen goedkoper te maken. Zeker omdat sollicitaties stiekem toch ook kilometervreten betekent en je er pas wat voor terugkrijgt als je de baan daadwerkelijk hebt, kwam het idee bovendrijven om een motorfiets op gas te maken. Dat moest niet zo heel moeilijk zijn, dacht hij. ‘Dat de motorfiets om te beginnen honderd procent goed loopt, heeft de eerste prioriteit. Als hij op benzine al moeilijk loopt, hoef je niet aan gas te beginnen’, vertelt de Brabander met een enthousiaste schittering de ogen, terwijl hij een stapeltje groene A4’tjes overhandigt. ‘Ik heb maar vast een lijstje met het hoe en wat, en de voor- en nadelen gemaakt’, vertelt hij. Het rijtje nadelen op zijn lijst is lang, zeker afgezet tegen het treurige bovenhoekje waaronder de voordelen zijn weggezet. ‘Als het goed gebeurt, is het schoner en beter voor het milieu en het zou ook moeten schelen in het verbruik van motorolie’, legt hij uit. Hij pauzeert, haalt zijn schouders op, lacht en vervolgt. ‘Eigenlijk is er maar één voordeel: dat het goedkoper is!’ 

 

 

Praktijk als leerschool

 

In zijn achtertuin staat zijn derde en laatste lpg-BMW. De dieprode R100RT is feitelijk zijn lpg-2.0-motorfiets. De witte R80 was de genesis van zijn omzwervingen in een poging het niet alleen werkend, maar ook gewoon goed werkend te krijgen. Uiteindelijk kon René weer aan het werk en dat hij als heftruck-technicus aan de slag ging, was geen toeval. ‘Veel heftrucks lopen op gas, dus op die manier kon ik me in de praktijk verdiepen in de techniek’, aldus René. Die praktijk zou de allerbelangrijkste leerschool blijken, want zo moeilijk vindbaar als ’s lands lpg-motorrijder bleek, zo ook de materie.

 

 

MOTO73 03/2019

Wil je nog meer lezen over motoren en lpg? Je vindt het artikel hierover in MOTO73 03/2019. Koop het nummer hier in de webshop. De editie is ook tot en met 13 februari verkrijgbaar in de winkel.

Foto: Jowin Boerboom
Tekst: Nick Enghardt

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL