Honda CB500X 2013 Test

ZEP1822

Je zult maar gezegend zijn met een A2 rijbewijs. Ehm. Wat zegt’ie nou? Natuurlijk. Een volwaardig motorpapiertje is altijd beter. Maar met zo’n A2-beperking kun je zeker lol maken, getuige bijvoorbeeld de 500-jes van Honda. De CBR500R en de CB500F hebben we enige tijd geleden al gereden; nu is de CB500X aan de beurt. Eens kijken of die kleine allroad net zo overtuigt als zijn meer straatgerichte broertjes.

Honda is er in ieder geval duidelijk over: van de CB(R)500 familie verwachten ze er van de X de meeste af te zetten. Op technisch vlak verschilt de X nauwelijks van de CB500F en CBR500, maar om zijn toerkarakter te onderstrepen werd de wielbasis wat langer en de naloop wat groter, de veerweg uiteraard langer en het stuur breder. Ook de zitpositie is anders, meer rechtop en ontspannen. Kort door de bocht, er staat een echte, volwassen motor, met een uitstraling die niet meteen ‘beginner’ of ‘heropstapper’ ademt, maar die eruitziet alsof hij, met een paar koffers erop, klaar is voor het langere toerwerk. Stoere looks dus. Daarbij verklaart Honda dat de X ook niet vies is van een bospad hier en daar. En dat voor een prijs van nog geen € 6.799,-.

Goed, op pad dus. De 471 cc metende staande twin is geen verrassing meer, die kennen we al als een zeer fijne, soepele machine met een lineaire vermogensafgifte. De route die is uitgezet, in het prachtige achterland van Barcelona, bestaat uit een aaneenschakeling van bochten en een stukje snelweg. De hemel is blauw, de heuvels wachten, tijd om te gaan. Zoals al een beetje verwacht draait de kleine twin er lustig op los. Probleemloos tot 9.500 toeren, maar rustig tokkelen op 2500 is ook prima te doen. Hij maakt geen slag verkeerd, alleen als je onder de 2.000 toeren duikt wordt het tijd om een tandje terug te schakelen.

Lekker zuinig

Deze 500X bewijst maar weer eens dat je geen 100 pk nodig hebt om lekker te kunnen sturen. Natuurlijk, katapulteren uit een bocht is er niet bij. Maar straffeloos volgas geven uit iedere bocht, zeker wetend dat je dat altijd kunt maken, werkt goed voor de ontspanning. Mocht je wat meer spanning zoeken: wring het blokje eens lekker uit, en de glimlach verdwijnt niet meer van je gezicht. Wat een lol! Combineer dit met een gemiddeld verbruik van 1 op 25, je hoeft dus niet vang te zijn dat stevig rijden leidt tot stevig drinken.

Ook op het gebied van de vering geen verrassingen. Voor normaal gebruik voldoet dit prima, pas als je echt gaat jagen merk je dat de boel bij slecht asfalt een beetje stuiterig wordt. Vergeleken met de naked- en sport broertjes beschik je bij de X over 25 millimeter meer veerweg op de voorvork, een hogere bodemspeling en een ruitje voor wat extra windbescherming. Vooral op de snelweg is dat kleine ruitje voldoende om de grootste druk op de borst weg te nemen, waardoor je het net wat langer uithoudt. Ook de remmen, twee enkele schijven voor en achter, voldoen, maar je kunt merken dat de X wat minder bijterig is dat de andere 500’s. Zal te maken hebben met de langere, soepele veerweg van de voorvork. Wat overigens wel in het voordeel spreekt is dat ook deze Honda weer standaard is uitgerust met ABS. En dat voor die prijs.

Jaap over de Honda CB500X

Beginner, heropstapper én doorgewinterde motorrijder. Wat je ook bent, je hoeft je met de CB500X nooit tekort gedaan te voelen. In tegendeel, de X is een verrassend goede allrounder die garant staat voor vele, goedkope kilometers en voldoende ‘volwassen’ motorpret. De ultieme woon-werk fiets dus, en gooi gewoon een tas achterop voor een lange motorvakantie. En dat voor een meeneemprijs van nog geen zeven mille.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL