2020 Triumph Street Triple RS: vijf vragen

En ineens was daar de aankondiging van de nieuwe Triumph Street Triple RS. Terwijl de ‘oude’ nog maar een jaar of twee oud is. Per ommegaande stuurden we testredacteur Nick Enghardt naar Cartagena om poolshoogte te nemen. Inmiddels weet hij, als het goed is, alles van deze onverwacht nieuwe Britse naked. We bellen Nick voor zijn eerste indruk. Verdient deze ‘nieuwe’ Street Triple aanhalingstekens of mogen ze wegblijven?

Was je nog op tijd voor je vlucht naar Triumphs introductie van dit nieuwe model?

Ja, joh. Prima op tijd. Alleen dat nieuwe… Ik had er echt enorm mijn twijfels bij. De oude is pas twee jaar oud en al een enorm goede motor. Maar ja, Euro 5 hé. Daar komt geen motorfiets meer onderuit.

Dus, hoe veel is er dus anders?

Precies de vraag die ik Triumphs product manager Stuart Wood stelde. In procenten uitdrukken vermeed hij vakkundig, maar veel scherper gelijnd is hij zeker. Verder is het veelal bij aanstippen gebleven – maar ook die kleine dingetjes kunnen een groot verschil maken.

Met kleine dingetjes bedoel je het verbeterde TFT dashboard en dat de quickshifter nu standaard is?

Onder andere. Al zijn dat wel twee van de opvallendste punten. Dat dashboard heeft inderdaad nieuwe graphics en al zijn ze niet zo vernieuwend, er is wel over nagedacht. Zo kun je het scherm met een soort lipje aan de onderkant nu kantelen. Net een paar graden, maar dat maakt echt een verschil. Supersimpel. En ja, die quickshifter… Je wilde hem al op de oude, maar krijg je hem sowieso. En die schakelhulp was al goed, nu hij is gewoon nóg beter!

Lees ook: eerste kijk op de Triumph Daytona 765

Ja, maar hoe moeilijk kan het zijn een stuurfiets vol vertrouwen als de 765RS aan te pakken?

Best moeilijk. Enerzijds de vraag wat er dan nog beter kan, anderzijds is iets goeds verpesten gemakkelijker dan iets goeds beter maken. Al met al is Triumph toch in dat laatste geslaagd. Het blok net wat scherper, het rijwielgedeelte net wat fijner en de elektronica nog wat slimmer.

Dus, Euro 5 goed gekeurd, betere standaarduitrusting en meer pit… Kom maar hoor, hoe veel zwaarder en hoe veel duurder is ie?

Allemaal waar – en dat is nog het knapste – en toch weegt net als de voorganger 166 kilo schoon aan de haak en kost ook net zo veel als de oude Street Triple 765RS; 13.800 euro in Nederland en 11.500 euro in België. 

2020 Triumph Street Triple RS

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL