Aftellen naar de Dutch TT 2019: ‘Bo, doe je wel normaal, jongen?’

Wat? Een BMW met twee wielen te veel in MOTO73? Ook al mag het dan een BMW M6 met bijna 400 pk zijn, het slaat nergens op. Tot je weet dat onze taxichauffeur vandaag Bo Bendsneyder is en dat deze BMW speciaal door RW Racing-teammanager Jarno Janssen is geregeld om ons mee te nemen voor een rit van slechts zo’n 4,5 kilometer. Precies, voor een aantal vliegende ronden over het TT Circuit. Je zou haast zeggen ‘gordels vast’, maar dat gaat ons dan toch weer net iets te ver…

160, 170, 175 kilometer per uur… Het is voor Bo Bendsneyder peanuts, want hij rijdt eind juni richting hopelijk zo’n zeventig tot tachtig kilometer per uur harder, op bovendien twee wielen minder. Je merkt dan ook helemaal niets aan zijn stem als hij vertelt hoe precies hij beide curbstones, eerst links en vervolgens vliegensvlug rechts, mee pakt. Oversteken noemt hij het. Achter in de BMW is het inmiddels een heel ander verhaal, want de op het allerlaatste moment ingestapte Steven Bendsneyder begint per centimeter minder blij te worden met zijn lastminute-‘vliegticket’ met nota bene zijn eigen zoon als soort van piloot. ‘Denk eraan, racecontrol heeft gevraagd niet te gek te doen.’ Gevolgd door een iets sneller ‘Bo, doe je wel normaal, jongen?’ Of Bo het hoort, wij denken van wel, maar dat hij er niets mee doet, staat vast. Slechts de Ramshoek zorgt voor een beetje vertraging, gevolgd door de GT-chicane die ineens heel snel lijkt. Het is een passend einde van een indrukwekkende rondje Assen, dat heel goed laat zien dat motorcoureurs echt met alles wat wielen heeft hard rond kunnen gaan. Heel hard… Voor sommigen zelfs te hard.

Bo Bendsneyder

Haarbocht

Aanremmen 240 km/u (vijfde versnelling)
Laagste snelheid 105 km/u

Een rondje dat ongeveer 1 minuut en 55 seconden eerder is begonnen met een sprint richting de Haarbocht, de eerste bocht en daarmee de enige bocht die op twee verschillende manieren wordt genomen. Twee, want het maakt nogal wat uit of je vanuit de GT-bocht komt of vanaf de startgrid, aldus onze taxichauffeur. ‘Bij de start wordt de snelheid en het rempunt bepaald door hetgeen wat er voor, naast en heel soms achter je gebeurt. Richting de Haarbocht is het allemaal nog vrij breed, maar vooral na de apex is het een stuk smaller. Daarom moet je proberen de binnenkant van de bocht te pakken, want als je aan de buitenkant zit, ben je afhankelijk van de rest. De kans dat je dan buiten de baan terecht komt, is heel groot, want een foutje is zo gemaakt.’

MOTO73 12/2019

Wil je weten hoe de rest van de ronde met Bo achter het stuur verloopt? Hoe neemt hij bijvoorbeeld de Ramshoek-bocht op het TT circuit? En hoe ziet Bo de GT-chicane? Je leest het verhaal in MOTO73 12/2019! Koop het nummer hier online in de webshop. De editie is ook tot en met woensdag 19 juni verkrijgbaar in de winkel.

Foto’s: Guus van Goethem
Tekst: Marien Cahuzak

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL