Alpinestars en Dainese airbagvete laait op

Voor wie het niet meegekregen heeft; motorkledingfabrikanten Dainese en Alpinestars zijn elkaar het leven zuur aan het maken in de rechtszaal. De Italiaanse firma’s vinden van mekaar dat ze patenten geschonden hebben rondom elkaars airbagsystemen.

Alpinestars is van mening dat zij door hun Tech Air-systeem als eerste op de markt te brengen in hun recht staan, maar volgens Dainese schendt Alpinestars aardig wat van hun patenten. Uiteraard wordt er gegooid en gesmeten met beschuldigingen. Zo claimde Alpinestars al vlug dat Dainese onwaarheden verkondigt en hebben ze naar verluid een administratief verbod op laten sturen, waarin Dainese dringend verzocht wordt de verkoop te staken. Op haar beurt schijnt Dainese niets ontvangen te hebben en doen ze de claim van Alpinestars af als onzin. “Meneer Dainese zelve was al in 1995 betrokken bij de eerste prototype airbagkleding”, aldus Dainese in een persbericht. Alpinestars opmerking dat zij al sinds 2001 met de ontwikkeling bezig waren is daarmee afgewendt, lijkt het.

Het ene heet Tech-Air, het ander D-Air. Dus qua naam is er inderdaad gelijkenis…

Het zal niemand verbazen dat Dainese Alpinestars vooralsnog enkel op de korrel neemt bij onze oosterburen. Alpinestars is namelijk een samenwerking aangegaan met BMW Motorrad om de officiële merkkleding van BMW te voorzien van airbags. Dainese ziet de bui hangen en zette een offensief op. Eerder was de Tech-Air-technologie niet echt reden tot bekvechten, maar als BMW grootafnemer wordt van de Alpinestars… ja, dan worden ze wakker bij Dainese.

Overigens is het niet de eerste keer dat Dainese de gang naar het gerecht zoekt. Ook ‘s Lands eigen REV’IT kreeg ooit met ze aan de stok. Het REV’IT-logo zou te veel op dat van Dainese geleken hebben. De rechtzaak liep toen met een sisser af. Ook toen greep Dainese pas juridisch in toen het concurrerend merk al lang en breed op de markt aan het werk was. De rechter besloot toen: “Het kan Dainese SPA in de twaalfjaren na 1995 onmogelijk zijn ontgaan dat REV’IT! haar merk gebruikte op dezelfde beurzen waarop zij, Dainese SPA zelf aanwezig was en in dezelfde tijdschriften als waarin zij, Dainese SPA, ook zelf adverteerde.”

Voorlopig sleept de airbagsoap zich nog wel even voort, maar wij-de-motor-rijders mogen hopen dat het ook hier op niets uitloopt. Concurrentie is immers goed voor de ontwikkeling en daar profiteert de motorrijder uiteindelijk van.

We houden je op de hoogte!

Vorig artikel

Sena 10S

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL