APK: veel vrijheid voor Nederland

De berichten over de APK voor motoren zijn nog nooit zo goed geweest als vandaag, want de regeling is definitief in een vorm aangenomen waarin er voor Nederland alle ruimte is om de APK te vermijden. En gezien Nederland altijd een tegenstander is geweest van de APK, zal dat hoogstwaarschijnlijk ook gaan gebeuren.

 

Europa zal de regeling voor een periodieke technische controle vanaf 2022 wel als leidraad nemen, maar de Europese Lidstaten mogen in plaats daarvan ook andere maatregelen nemen om de verkeersveiligheid voor motoren een positieve impuls te geven. Hiervoor moeten ze zelf maatregelen bedenken. Wanneer deze geen vruchten afwerpen, kan Europa alsnog aandringen op een APK. De ongevalsstatistieken zullen wat dat betreft leidend zijn. Aangezien Nederland qua motorongevalsstatistieken één van de meest veilige Europese lidstaten is, lijkt de Nederlandse motorrijder er genadig af te komen. Europa zal wat dat betreft kijken naar de statistieken van de laatste vijf jaar, dus we zullen vanaf 2017 ernstig gemonitord worden.

 

Toch moeten we nog wel een kleine slag om de arm houden, want het is maar de vraag in hoeverre er aanvullende regels verwacht worden. Wanneer Nederland bijvoorbeeld zal besluiten om het gele hesje als verplicht in te voeren, om zo aan te tonen dat we wel daadwerkelijk bezig zijn de veiligheid van motorrijders te verbeteren, dan heeft de regelgeving alsnog nadelige gevolgen.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL