dinsdag 19 maart 2024

Cagiva terug als elektrisch motormerk

1992-cagiva-elefant

Motorrijders die met veel genoegen terugkijken op Cagiva, zullen blij zijn met het bericht dat het merk met het vrolijke olifantje terugkeert aan het motorfront. Nog dit jaar worden de eerste modellen geïntroduceerd.

Maar voordat je je verheugd op een mogelijke wederopstanding van roemruchte modellen als de Elefant, Navigator en Gran Canyon: het heeft er alle schijn van dat Cagiva op de elektrische toer gaat. En dat is op zich niet verkeerd. Elektrisch rijden heeft de volgens velen de toekomst, hoewel heel veel motorrijders daar heel anders over denken.

Cagiva heeft ook geen pure motor in gedachten, maar meer een elektrische tweewieler dat zich ergens bevindt tussen een e-bike en een volwaardige elektrische motor. Zoiets wat Alta en Zero ook bouwen.

Het nieuws werd aangekondigd door MV Agusta CEO Giovanni Castiglioni. Die gelooft naar eigen zeggen in elektrisch: ‘Elektrisch heeft een groot potentieel en we willen daarin graag aanwezig zijn. Cagiva als merk heeft in dit segment beslist kansen.’ En mogelijk met een nieuwe Elefant, want de eerste modellen zullen spotgerichte offroadmodellen zijn, vergelijkbaar met een 125cc, maar dan elektrisch.

‘Als je harder wilt dan 300 km/u, koop dan een verbrandingsmotor. Maar de elektrische motormarkt bestaat. Daar geloof ik in. En we zullen zien dat die markt de komende vijf jaar gaat veranderen.’ Kijkend naar het grotere geheel; de geruchten bestaan al langer dat Cagiva als het offroad merk naast MV Agusta wordt gepositioneerd.

Met twee merken ziet het bedrijfsplan er in potentie ook beter uit. Zeker als het einddoel over enkele jaren een iconische Elefant adventuretourer is met een grote actieradius. Met Cagiva erbij zullen ook meer dealers zich willen verbinden met MV Agusta Motor Company. Verkopen in twee verschillende markten, zou aantrekkelijk kunnen zijn. Moet de dealer wel in staat zijn nieuwe klantgroepen te interesseren voor zijn of haar zaak…

Kortom: tegen het eind van dit jaar worden de eerste 2019 modellen van Cagiva getoond. Hoe ze er uit zien, weet niemand en hoe ze werken evenmin.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen