dinsdag 16 april 2024

Mini MV Agusta’s

Door veel grote fabrikanten wordt er de laatste jaren aandachtig naar de Aziatische markt gekeken. Want ja, als je een afzetmarkt van een paar miljard mensen kunt bedienen met een goed verkopend model is dat natuurlijk reuze interessant. Naast Honda, Suzuki, Yamaha en Kawasaki is ook KTM in Azië te vinden. Dat merk heeft bijvoorbeeld al fabrieken in India en China. Ducati en BMW zitten in Thailand net als Triumph, dat ook al een fabriek in India heeft. Nu komt er nog een speler bij. In China worden er binnenkort namelijk Mini MV Agusta’s gebouwd.

Hulp

Dat doet het merk echter niet geheel op eigen kracht. De Italianen zijn namelijk een samenwerking aangegaan met Loncin Motor Company. Dat bedrijf – gevestigd in Chongqing, een stad in het binnenland van China – is gespecialiseerd in het produceren van 350 tot 500 cc motorfietsen. En met gespecialiseerd bedoelen we dan dus dat het bedrijf een jaarlijkse productiecapaciteit heeft tussen de 2,5 en 3 miljoen motorfietsen. Goede dagschotel! Over hulp gesproken.

Wat te verwachten is dat de Chinezen het blok leveren en de Italianen het ontwerp. Zoals dat bij andere Italiaanse fabrikanten momenteel ook gebeurd. Neem bijvoorbeeld Benelli of SWM. Toch gaat dit partnerschap iets verder. De twee bedrijven gaan namelijk ook motorfietsen bouwen met een 800cc blok van Loncin. Een simpele optelsom zou dan betekenen dat een machine als de Brutale 800 een Chinees neefje krijgt. Dat MV Agusta’s Russische CEO Timur Sardarov het heeft over een verdere versteviging van een premium merk als MV Agusta op de Aziatische markt doet vermoeden dat dit best eens het geval zou kunnen zijn.

Geen onbekende

Andersom is het goed mogelijk dat we Mini MV Agusta’s in Europa zouden kunnen gaan zien. Die kunnen ingezet worden om jongeren voor een relatief laag bedrag te introduceren in de MV-familie. Ook Harley-Davidson is bezig met een dergelijke ontwikkeling. Een beetje zoals BMW dat met hun G310-lijn doet. Leuk detail overigens: Loncin bouwt ook het motorblok van BMW’s F850 GS. Loncin is voor ons Europeanen dus absoluut geen onbekende speler.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen