Das Interstate?

Als je tussen auto’s op ‘s lands snelwegen door stuurt denk je er eigenlijk niet echt over na, maar ook in het buitenland is er sprake van overmatige fileproblematiek. In de Amerikaanse staat Californië bijvoorbeeld. Het inwonertal van de staat gaat dit jaar waarschijnlijk over de grens van 40 miljoen mensen heen waarvan het overgrote deel in overwegend stedelijk gebied van huis naar werk en vice versa reizen. De snelwegen slibben dan ook dicht.

Trein
Om het asfalt te ontlasten is er een plan om een spoorlijn tussen Los Angeles en San Fransico op te zetten. Met een hogesnelheidstrein zou zo een deel van druk moeten worden overgenomen. Kosten? Een slordige 77 miljard dollar wordt er door gourverneur Newsom geschat. Oef. Bij zo’n kostenplaatje krab je zeker wel drie keer achter je oren. Dat deed senator Moorlach in ieder geval wel. Hij stelt voor dat ze in de Amerikaanse staat een voorbeeld nemen aan hoe ze in het buitenland doen. Hij doelt op ‘De Duitse methode’ om precies te zijn.

Maximumsnelheid: –
De Republikein pleit daarom voor meer rijbanen en geen snelheidsbeperkingen op grote delen van het wegennet. Dat heeft in Duitsland namelijk toch veelal het effect dat er weinig tot geen files staan. Of meneer wel eens in het Ruhrgebied heeft gereden in de spits lijkt ons niet het geval, maar het idee laat ons natuurlijk niet koud. De senator beaamt overigens dat het milieu op deze manier minder belast wordt dan dat er tien- tot honderdduizenden auto’s dagelijks met draaiende motor stilstaan terwijl er nog jaren lang gewerkt moet worden aan het realiseren van een spoorverbinding. Of dat daadwerkelijk zo is moet natuurlijk eerst keihard onderzocht en doorgerekend worden maar het zal voor de staat een interessant punt zijn. Californië staat er om bekend zich erg druk te maken om het milieu vergeleken met andere staten. Europese emissiewaarden zijn er dan ook zo goed als gestandaardiseerd. Bijzonder dat er dan juist in zo’n staat een ‘vervuilende’ maatregel wordt voorgesteld. In ons eigen land gaan er bijvoorbeeld al stemmen op om de maximumsnelheid van 130 km/u toch weer terug te draaien of zelfs terug te brengen naar 100 km/u om de CO2- en fijnstofuitstoot veel meer in te kunnen perken.

Bijkomend voordeel van het gebrek aan een maximumsnelheid zou overigens ook kunnen zijn dat er meer toeristen uit andere staten worden aangetrokken. Wij zijn natuurlijk bekend met een dagje knallen op de Autobahn waar je even je lust naar snelheid kan botvieren en beklinken met een gezonde pul bier ergens in de Eifel of Harz. Tol, maut of andere vormen van belasting terzijde zal dat ook in Californië – waar men over het algemeen wat meer te besteden heeft bij aankoop van een motorfiets of auto – zeker weten aanslaan!

Nederlandse roots
Leuk feitje over senator Moorlach is overigens dat hij Nederlands bloed heeft. Sterker nog: hij werd in Groningen geboren! Johannes ‘John’ Meindert Willem Moorlach verhuisde toen hij vier jaar oud was. Of hij daardoor zulke puike ideeën heeft..?

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL