dinsdag 16 april 2024

Data MotoGP 2020 bekend, maar onder voorbehoud

De FIM heeft de voorlopige kalender voor het MotoGP-seizoen 2020 bekend gemaakt. Opvallend is dat het aantal races wordt uitgebreid naar 20 races en dat er een basis wordt gelegd voor een verdere uitbreiding naar 22 races.

De grootste veranderingen zijn de toevoeging van de Kymiring in Finland in juli en de verhuizing van de Thaise MotoGP. Die is verhuisd van oktober naar 22 maart.

Het raceseizoen begint zoals altijd in Qatar, in de eerste week van maart. Van Qatar gaat de serie naar Thailand. De MotoGP-race op het circuit van Buriram neemt de datum over van de WorldSBK-race.

Vanuit Thailand gaan de coureurs verder naar het oosten, naar Austin om precies te zijn. Dan gaat het hele circus naar het diepe zuiden, waar de Argentijnse Grand Prix plaats vindt twee weken na Austin.

Na Zuid-Amerika bereikt het MotoGP-circus het oude continent. De eerste race op Europese bodem wordt heel traditioneel in Jerez gereden, gevolgd door Le Mans en Mugello. De eerste zeven races van het seizoen 2020 vinden iedere twee weken plaats, maar na de Mugello volgt ieder weekeinde een race.

De Barcelona-ronde vindt een week na Mugello plaats, een week later gaat het naar de Sachsenring. Dan zitten we in de derde week van juni… Assen is aan in het laatste weekeinde van juni aan de beurt. Assen dus na Duitsland, want dat maakt het mogelijk dat de Finse MotoGP op de Kymiring als laatste race voor het zomerreces in het schema past.

Langere zomerstop

De coureurs zullen blij zijn dat er een echte zomerstop komt, met drie vrije weekenden tussen Finland en Brno, de Tsjechische Grand Prix die op 9 augustus in de agenda staat.

Een week na Brno is Oostenrijk aan de beurt gevolgd door de Britse Grand Prix op 30 augustus, als UK een vrije dag heeft in verband met Bank Holiday. De Misano-ronde vindt twee weken erna plaats.

Tussen Misano en Aragon heeft de FIM voor een langere pauze gekozen. Na Spanje vertrekt de MotoGP naar Australië en Azië waar drie races – Motegi, Phillip Island en Sepang – in drie opeenvolgende weekends worden gereden. Het MotoGP kampioenschap eindigt zoals altijd in Valencia, halverwege november.

MotoGP testsessies

Het testen van de motoren begint in Sepang. Ook wordt er getest in Qatar. De raceteams en Dorna probeerden de Qatar-test te laten vallen, maar de motormerken maakten bezwaar. Die hebben echt twee testrondes nodig om de machines op het nieuwe seizoen voor te bereiden.

Overigens zal over de wedstrijdkalender het laatste woord niet zijn gesproken. In 2021 wil Dorna uitbreiden naar 22. En voor die races heeft zich al een hele reeks kandidaten gemeld. Indonesië, Vietnam, en eventueel ook Brazilië willen graag.

De animo voor meer races is een stuk minder bij de coureurs. Vooral de oudere rijders vinden 20 wedstrijden teveel, laat staan 22. Teamleden en fabrieksmedewerkers zijn onverdeeld negatief over de uitbreiding. Ze zijn nu nog langer van huis.

De voorlopige 2020 MotoGP kalender

8 maart – Qatar (avondrace), Losail International Circuit

22 maart –  Thailand, Chang International Circuit

5 april – Verenigde Staten, Circuit of the Americas

19 april – Argentinië, Termas de Rio Hondo

3 mei – Spanje, Circuito de Jerez – Ángel Nieto

17 mei – Frankrijk, Le Mans

31 mei – Italië, Autodromo del Mugello

7 juni – Spanje, Catalunya

21 juni – Duitsland, Sachsenring

28 juni – Nederland, TT Circuit Assen

12 juli – Finland (wachtend op FIM-homologatie), Kymiring

9 augustus – Tsjechië, Automotodrom Brno

16 augustus – Oostenrijk, Red Bull Ring-Spielberg

30 augustus – Groot Brittannië, Silverstone

13 september – San Marino, Misano World Circuit Marco Simoncelli

4 oktober – Spanje, MotorLand Aragón

18 oktober – Japan, Twin Ring Motegi

25 oktober – Australië, Philip Island

1 november – Maleisië , Sepang International Circuit

15 november – Spanje, Ricardo Tormo Valencia

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen