De Dutch TT volgens Brembo

Dit weekend mogen we weer naar Assen voor de Dutch TT. Om ons alvast warm te maken stuurde Brembo wat interessante gegevens die ze door de jaren heen hebben gemeten tijdens de MotoGP-ronde op het TT Circuit. Een race goed voorbereiden doe je immers grotendeels vanachter een computerscherm.

Op een schaal van 1 tot 5 wordt Assen door Brembo beoordeeld met een 1. Niet dat ze het een saaie baan vinden of zo, nee die schaalverdeling duidt puur op de moeilijkheidsgraad van het circuit. Alleen Phillip Island krijgt dezelfde score van alle circuits die op de MotoGP-kalender staan. En daar hebben ze natuurlijk ook wel gelijk in. Want hoewel er in totaal 18 bochten zijn, is het door de vele snelle bochten vooral een baan met een hoog tempo. De zogenaamde vertraging – in feite de hoeveelheid snelheid die er specifiek door remmen wordt verminderd – is lager dan veel andere banen op de kalender. Dat zorgt ervoor dat de remmen over het hele circuit vrij gemakkelijk kunnen koelen.

In de 18 ronden zijn de rijders slechts 10 keer genoodzaakt hun remmen te gebruiken. Slechts voor twee bochten moet er meer dan 170 meter geremd worden. Dat wil zeggen dat de remmen in één ronde gemiddeld dertig seconden in gebruik zijn. In een hele wedstrijd komt dat neer op dertien minuten wat op ongeveer 33% van de tijd uitkomt. In vergelijking: World SBK gebruikt in één ronde slechts 28,5 seconden hun remmen.

De meest intensieve rempunten? Die vinden we – natuurlijk – voor de Haarbocht aan het eind van het rechte eind. Daar komen de rijders met een gemiddelde snelheid van 285 km/u aan waarna ze moeten afremmen tot 115 km/u. Dat doen ze in 4,2 seconden over een afstand van 219 meter. Daarbij ondergaan ze 1,5 G aan zwaartekracht. De remdruk loopt daarbij op tot 11,1 bar. Een ander punt is vlak voor De Bult. Daar gaat men minder hard – gemiddeld 234 km/u – maar onderga je toch ook weer 1,1 G. Het laatste noemenswaardige rempunt ligt volgens Brembo voor de Ruskenhoek. Daar komen de rijders met 300 km/u aan waarna ze de rem net geen twee seconden vasthouden om met 237 km/u de bocht kunnen nemen.

Foto: 2Snap Infographic: Brembo

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL