donderdag 28 maart 2024

De Norton V4 Superbike

Norton ontwikkelde een superbike om mee te doen met de TT van Man. Met succes, want ze wisten als zevende te finishen met een gemiddelde snelheid van 209 kilometer per uur. Nu hebben ze hun superbike serieus in productie genomen. Zoals eerder geschreven komen er twee versies. De V4 SS en de V4 RR. Hij wordt moregen gepresenteerd op de Britse motorbeurs Motorcycle Live.

Naast de Italiaanse en Japanse superbikes moet een échte Britse bestaan, zo dachten ze bij Norton. “Door de exclusiviteit van de handgebouwde superbike heeft hij vergeleken met de concurrentie ‘meer swagger”, aldus Norton’s CEO, Stuart Garner. Daarnaast is hij ontwikkeld op het stratencircuit van Man. “Als we zeggen dat hij race-developed is, bedoelen we dat hij road-race developed is.”Waar hebben we het dan over in termen van keiharde cijfers? Een 1200cc V4 dat z’n vermogenspiek bereikt bij 12.500 tpm. Over de hoeveelheid pk stelt Norton dat het er meer zijn dan 200. Koppel? 130 Nm @ 10.000 tpm. Het geheel is Euro4-proof en huist in een handgebouwd gepolijst buizenframe waarvan het motorblok deel uitmaakt. Erg bijzonder is de verstelbare balhoofdhoek. De eenzijdige achterbrug is ook verstelbaar. Als optie bestaat een race-uitlaatsysteem dat volledig van titanium is. Hiermee wordt de superbike 8 kilo lichter en heeft 10 pk extra. Hadden we de titanium inlaatkleppen al genoemd? Het kuipwerk is van carbon, ook de verchroomde versie. Qua vering hebben de Britten ook niet de minste uitgekozen. De voorvork is een Öhlins NIX30, achter een Öhlins TTXGP en, welja ook een Öhlins-stuurdemper. De rempartij aan de voorkant bestaat uit 330mm-grote zwevende remschijven met Brembo monobloc-remblokken. Achter een 245mm schrijf met wederom Brembo-remblok. Het drooggewicht komt uit op 179 kilo. De Britten bouwen 200 exemplaren van de V4 SS, die ruim €51.000 kosten. Deze zouden al verkocht zijn. De V4 RR-versie moet ongeveer €32.000 gaan kosten. Hiervan worden er 250 geproduceerd en zullen in 2017 worden verkocht.Qua elektronica heeft de V4 een 7-inch HD-display waarop je uit drie mappings kunt kiezen. Op het scherm komt ook het beeld van een achteruitrijcamera. Bij het feestje horen ook een quickshifter, instelbare tractiecontrole, wheelie- en launch controle. Op de superbike kun je rondetijden, de hellingshoek van genomen bochten, de gereden topsnelheid en de behaalde remkracht bijhouden. Daarnaast heeft de Norton een anti-slipkoppeling. Op het circuit van Man met 300+ km/h op een bocht naast een tuinhek afkomen en terugschakelen, zónder dat je achterwiel blokkeert, vroeg hier natuurlijk ook wel beetje om.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen