donderdag 18 april 2024

De wonderlijke Manuel Poggiali

Hoewel Manuel Poggiali een geboren en getogen San Marinees is, wordt hij al op jonge leeftijd omarmd door het Italiaanse volk. Logisch, want Manuel blijkt een ongekend talent. Vanaf z’n eerste meters op het circuit spat de klasse er van af en in 2001 pakt hij dan ook al zijn eerste wereldtitel, die van de 125cc. Hij is dan 18. In 2002 mist hij het wereldkampioenschap op het nippertje, maar als rookie in de 250cc pakt hij in 2003 al zijn tweede wereldtitel. Een echte wereldster is geboren: de 20-jarige Manuel Poggiali zal binnen afzienbare tijd een smaakmaker in de allerhoogste klasse zijn, daar wordt niet aan getwijfeld.

Hoe anders kan het lopen… Het racejaar dat volgt blijkt desastreus. Hoewel er een geweldige strijd met Dani Pedrosa wordt verwacht, Pedrosa komt als dominerend kampioen over vanuit de 125cc-klasse, komt er van de strijd niets terecht. Poggiali scoort negen nul-scores en eindigt dat jaar als negende. Daarna volgen meer klappen. De San Marinees stapt zonder succes terug naar de 125cc-klasse, om daarna toch weer 250cc te gaan rijden. Ook dat gaat bepaald niet volgens wens en Poggiali besluit te stoppen. Na een jaar, het is 2008, besluit hij toch weer te gaan racen. Helaas, opnieuw blijven de resultaten uit en na acht races wordt de stekker uit Poggiali’s GP-carriere getrokken. De carriere van wat ooit één van de grootste talenten aller tijden leek te zijn, doofde als een nachtkaars. Na jaren van radiostilte is Poggiali momenteel weer actief in het Italiaanse Superbike-kampioenschap.

MOTOR Magazine-sportredacteur Jarno van Osch zocht Poggiali onlangs op in Italië. Poggiali gaf antwoord op de vraag die we allemaal willen stellen: ‘Wat ging er mis?’ Poggiali antwoordt open, praat openlijk over z’n mentale drempels, angsten en de crash op Estoril die z’n carriere beïnvloed heeft. Verder vertelt Poggiali over het vroege overlijden van zijn vader en de motivatie die ‘m dat gaf, over z’n werkzaamheden tijdens z’n sabbaticals en over het waarom hij zijn zoon liever voetballer ziet worden als motorcoureur. En over veel meer, natuurlijk.

Het gehele interview en een terugblik op de carriere van Poggiali is te lezen in MOTOR Magazine editie 8 van 2014, die sinds gisteren in de winkels ligt.

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen