Deze week de belangrijke introductie van de Harley-Davidson LiveWire

Deze week introduceert Harley-Davidson de LiveWire aan Europese journalisten. Plaats van handeling: de staat Oregon/USA. Voor MotorNL heeft Jaap het kortste strootje getrokken. Vanaf volgende week rijdt hij dus in stilte langs de Pacific Ocean. Maar wat weten we tot nu toe van de LiveWire

Sinds Harley-Davidson de LiveWire aankondigde, was het spaarzaam met nieuws. Ook nadat de LiveWire voor 2020 definitief in het Harley-Davidson programma werd opgenomen, waren gedetailleerde specs nog steeds moeilijk te vinden.

Zeker is dat de LiveWire niet de laatste elektrische motor van Harley-Davidson zal zijn. Immers is Harley ook het eerste grote motormerk dat werk maakt van elektrische motoren. De concurrenten zijn klein, het merk dat het dichtst in de buurt komt is Zero. Daarvan heeft Harley-Davidson het meest te vrezen, ook al omdat Zero qua ervaring jaren voorop loopt.

Voordat hij naar Oregon vertrekt, heeft Jaap de afgelopen weken nog uitputtend op de Zero SR/F gereden. Dit model is volgens ons de grootste concurrent van de LiveWire. Als we de Zero SR/F vergelijken met de LiveWire ziet het lijstje  er zo uit:

 Harley-Davidson LivewireZero SR/F
Vermogen105 pk110 pk
Koppel116,6 Nm189,8 Nm
Gewicht249 kilo225,8 kilo
Accu13,6 kWh (nominaal)12.6 kWh (nominaal)
Opladen25W / Level 36W / Level 2
Prijs€34.000,-€20.890,-

Puur op de cijfers overtreft de LiveWire de Zero op accukracht en oplaadtijd. Op alle andere vlakken scoort de Zero het beduidend beter.

Eind deze week meer.

 

 

 

 

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL