vrijdag 19 april 2024

Dnepr KMZ MV-750: een stukje geschiedenis op een veiling

Gebaseerd op de BMW R71, vocht de Dnepr KMZ MV-72 tijdens de Tweede Wereldoorlog. Nu wordt een exemplaar geveild door RM Sotheby’s, voor een relatief lage prijs.

Een militaire motorfiets is geen alledaags verschijnsel op straat, laat staan op een veiling. Het is niet elke dag dat je een militaire motorfiets tegenkomt op straat of zelfs tijdens veilingen. Maar vandaag of morgen slaat RM Sotheby’s een mooi exemplaar van de Dnepr KMZ MV-750 af. De Rus – of eigenlijk Sovjet-motor – stamt uit 1971 en werd gebouwd volgens de volledige militaire specificaties. Dus met inbegrip van anti-reflecterende olive drab, plaats voor drie soldaten, een stalen doos voor onderdelen, aangepaste koplamp, bescherming voor de benen en een reservewiel op de achterkant van het zijspan.

De Dnepr KMZ MV-72 is vooral gebruikt voor het vervoeren van berichten of voor verkenningen aan het front. De Dnepr heeft een 750 cc boxerblok, 100cc meer dan voorgaande modellen. Het zwaardere blok heeft meer vermogen en koppel. En dat is vooral nuttig op slechte wegen.  De Dnepr word afgeslagen zonder minimumprijs. De gelukkige koper zal tussen de 7.000 en 10.000 dollar €6.000-9.000) kwijt zijn voor de Dnepr. En dat is niet slecht voor zo’n stukje geschiedenis.

Nazi-Duitsland

Nu we het toch over geschiedenis hebben: de oorsprong van de Dnepr KMZ MV-72 ligt voor de Tweede Wereldoorlog. In 1940 besloot BMW dat de toenmalige Sovjet-Unie de R71 in licentie mocht gaan bouwen. In die tijd hadden Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie elkaar zo nodig dat ze besloten elkaar niet aan te vallen (Molotov-Ribbentrop pact). In 1941, nadat Duitsland de Sovjet-Unie was binnengevallen (Operatie Barbarossa) lagen de verhoudingen natuurlijk anders.

De Dnepr KMZ MV-72 had een belangrijke rol voor het Sovjet-leger, zowel tijdens de Tweede Wereldoorlog als in de jaren erna. De combinatie bleek heel flexibel in te zetten tijdens operaties. Het was in staat grote hoeveelheden wapens en goederen te vervoeren en was snel inzetbaar op het slagveld.

De motor onderging in de jaren dat ie in productie was verschillende wijzigingen. De genoemde MV-750 is het laatste model uit een hele serie. Vergeleken met het origineel uit de jaren veertig is er een modernere achterbrug gemonteerd en heeft de motor gewone vering in plaats van plunjervering.

Jan Kruithof
Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen