vrijdag 29 maart 2024

Ducati en MV Agusta ambitieus ondanks zware tijden

Het zijn zware tijden voor Italië dat – zoals wel bekend is – heel hard geraakt is door de coronacrisis en dat merken Ducati en MV Agusta uiteraard ook. Maar stil in een hoekje gaan zitten treuren? Echt niet!
Ducati draait op volle toeren om in contact te blijven met de Ducatisti. Door middel van het Ducati Cares-programma wil het Italiaanse merk de interactie tussen klanten en dealers versterken. “We doen er alles aan om onze klanten zo veilig en praktisch mogelijk van dienst te zijn.”

Zonder de veiligheid uiteraard uit het oog te verliezen, wil Ducati zijn klanten wereldwijd thuis laten voelen. Daarom is het gestart met ‘Ducati Cares’. Dit programma loopt uiteen van maatregelen om een veilig bezoek aan dealers mogelijk te maken tot online communicatie en trainingen voor sales- en aftersales-medewerkers. Ook voor serviceactiviteiten wordt steeds meer informatie gedigitaliseerd.

Bij de dealers worden de voorgeschreven afstanden tussen klanten duidelijk aangegeven en zijn desinfecterende gel en mondmaskers aanwezig. Ook op het hoofdkantoor is alles aangepast op de huidige situatie, van nieuwe werkstructuren die voldoende afstand tussen personeel waarborgen tot aan vastgestelde tijdstippen voor kantinebezoek.

De kennis van Azië

Francesco Milicia ligt de maatregelen namens Ducati toe. “Het is duidelijk dat dit virus niet snel uit ons leven zal verdwijnen, dus moeten we ermee leren omgaan. Op basis van de bevindingen van een interne werkgroep en enkele dealers in Azië hebben we een programma ontwikkeld om ons hele netwerk te ondersteunen en onze klanten zo veilig en praktisch mogelijk van dienst te zijn.”

Ducati wil nog meer digitaal gaan doen. Zo zijn dealers al via chat en videogesprekken bereikbaar, kunnen testritten online worden geboekt, kan een nieuwe motorfiets op de website naar wens worden geconfigureerd en is er een groot assortiment aan producten beschikbaar in Ducati’s webshop. Binnenkort kunnen afspraken ook direct via de MyDucati-portal worden ingepland.

Van 5.000 naar 25.000 units

En dan MV Agusta. Dat maakt zich zelfs al een beetje klaar voor het einde van de lockdown – die voorlopig loopt tot 3 mei – en heeft al ambitieuze productiedoelen opgesteld. Binnen een paar jaar wil het van 5.000 naar 25.000 units gaan. Per jaargang.

De fabriek in het Noord-Italiaanse Varese wordt geprepareerd om het mogelijk te maken dat er volgens de nieuwe post-corona realiteit gewerkt kan worden. Er wordt een nieuwe veiligheidsvoorschrift opgesteld, interne werkprocessen zijn opnieuw ontworpen en er is nog een pakket maatregelen om zo veilig mogelijk zowel in de fabriek als op afstand te werken.

Alle werknemers en gasten worden straks bij het betreden van de fabriek gecheckt op temperatuur, reinigingsgel, mondkapjes en handschoenen zijn ruim voorradig en de ruimtes zijn opnieuw ingericht om aan de regels van sociale afstand te kunnen voldoen. Ook de kantine heeft een COVID19 make-over gekregen.

“We zullen het moment moeten gebruiken om te veranderen en alles te geven om een nieuwe toekomst voor onze industrie en community te bouwen. En ja, we moeten compleet nieuwe regels volgen, op alle gebieden in de maatschappij. Maar we moeten vooral niet bang zijn om geloof te houden in ons potentieel. Wij maken nog altijd de beste en mooiste motorfietsen van de wereld.”

CEO Timur Sardarov
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen