donderdag 28 maart 2024

Ducati Panigale V4 R in Endurance trim

Een paar weken geleden hoorden we dat Ducati Corse zou meedoen aan de Acht uur van Suzuka met een Ducati Panigale V4 R. Dat pookte het vuurtje van een eventuele deelname aan het Wereldkampioenschap Endurance nog meer op.

Het kan nog wel even duren voordat we Ducati als fabrieksteam zien deelnemen aan de FIM EAC-serie. Maar het begin van het seizoen 2019-2020 geeft ons wel al een glimp van wat we van Ducati kunnen verwachten.

Het uit Duitsland afkomstige Hertrampf Racing Endurance Team doet dit seizoen wel mee aan het WK Endurance met een Ducati Panigale V4 R.

De Ducati Panigale V4 R, die vorig weekend al deelnam aan de 24-uurs Bol d’Or 24-uursrace, maakte daar zijn debuut in de endurance-specs. Maar voor het Duitse team was het een zware klus. Uiteindelijk moest het team zich terugtrekken uit de race vanwege mechanische problemen.

Het lijkt erop dat het koude weer in combinatie met de overmatig grote radiatoren van de WorldSBK-specificatiemotor ervoor zorgde dat de koelvloeistof van de motor zo sterk daalde dat de olie niet op temperatuur kwam. Dit zorgde er weer voor dat de motor oliedruk verloor. Het team wilde de motor niet beschadigen of het risico lopen om te falen en trok zich terug uit de wedstrijd.

Zoals je kunt zien in de video hierboven, heeft de Ducati Panigale V4 R enkele veranderingen moeten ondergaan voor gebruik in de FIM EAC-serie, namelijk de toevoeging van een zichtbaar grotere brandstoftank.

Het LED-verlichtingssysteem voor straatfietsen blijft echter bestaan en het elektronicapakket is rechtstreeks van de Italiaanse fabriek, waar het werd ontwikkeld door Chaz Davies en Alvaro Bautista.

De motor is betrokken van het Ducati WorldSBK-fabrieksteam van de fabriek, en het gebruik van Pirelli-banden zou niet al te verrassend moeten zijn, gezien de nauwe banden tussen de twee Italiaanse merken.

Het volgende uitstapje voor de Hertrampf endurance Ducati Panigale V4 R superbike is de Acht uur van Sepang in december. Het is interessant om te zien hoe het team en de motor zich in de loop van het seizoen ontwikkelen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen