EICMA: Ducati Hypermotard 950 (SP)

De Hypermotard van de Italianen staat al jaren te boek als ‘de leukste manier om je rijbewijs kwijt te raken’. Met de toevoeging van het 937 cc Testastretta 11°  motorblok uit de 950 Multistrada wordt de Ducati enkel beter, toch?

Want dat blok produceert de kracht van 114 paardjes waardoor de supermotard op doping nog sterker wordt. Daarbij is hij een volle vier kilo lichter dan zijn voorganger. Voeg daarbij een vrachtlading aan elektronische hulpsystemen toe zoals bijvoorbeeld bochten ABS, tractiecontrole en wheeliecontrole en het resultaat is een vriendelijkere fiets. Een beetje dubbelzinnig is dat wel.

Maar is die dosis steroïden niet voldoende dan is er ook nog de SP-variant. Die krijgt bovenop dat pakketje nog een op- en neer quickshifter, grotere hellingshoek door de Öhlins-vering en gesmede Marchesini-wielen. 

Het uiterlijk van beide varianten is wat strakker geworden. De koplamp en snavel zijn in vergelijking met zijn voorganger als het ware in elkaar versmolten. Nieuw is ook de LED-dagrijverlichting in die console. De uitlaatdempers zitten via een 2-1-2 systeem onder het kontje weggewerkt. Rood is standaard. De SP staat er in het wat flitsendere rood-wit.

Foto: Ducati

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL