UPDATE: Elektrische HD onderweg!

Eerder vandaag konden we melden dat Asphalt & Rubber foto’s had van een elektrische Harley Davidson die later vandaag officieel zou worden.

Inmiddels is er meer bekend en zeker vanuit Cycle World, die exclusief met de Harley Davidson LiveWire mochten rijden. Opvallendst is dat de Livewire geen compleet productiemodel is. HD zet een aantal motoren als demo neer bij dealers, waarna op basis van feedback van klanten besloten wordt of ‘ie daadwerkelijk in productie gaat. Kirk Rasmussen, de styling manager van de LiveWireiveWire: “We geven de klanten een kans deel te nemen aan het ontwikkelingsproces en het geeft ons informatie die we in de toekomst toe kunnen toepassen.”

Voor de LiveWire heeft het Amerikaanse merk erg veel aandacht besteed aan het juist geluid. Mark-Hans Richer, Senior Vice-President: “De sound is een cruciaal onderdeel van de kick”, zegt Richer. “Denk aan een straaljager op een vliegdekschip. Het unieke geluid van Project LiveWire is speciaal ontwikkeld om hem te onderscheiden van verbrandingsmotoren en andere elektrische motoren in de markt.”

Ook de technische details van de LiveWire zijn bekend. Zo is ‘ie uitgerust met een LED koplamp en touch screen dashboard, en krijgt de elektrische HD een elektromotor met 55kW (omgerekend 74pk) en 70Nm koppel. Nu is de vergelijking met concurrenten als Brammo Empulse R (á 54pk en 92Nm) en Zero SR (á 67pk en 90Nm) snel gemaakt, maar het betreft hier een prototype, dus bij eventuele massaproductie kan het wel eens allemaal anders zijn.

Overigens is vooralsnog ook de actieradius aan de karige kant. Die wordt namelijk op slechts 80 kilometer geschat. Ook daar doet de LiveWire dus flink onder voor de Brammo en Zero, want voor beide fietsen wordt een fiks groter bereik opgegeven.

Dat alles neemt niet weg dat het conservatieve Harley Davidson de eerste grote fabrikant is die zich mengt in de strijd van de elektrische motorfietsen, wat op z’n minst interessant te noemen is.

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL