donderdag 28 maart 2024

Honda Rebel groeispurt?

Momenteel is er weinig meer over van het segment van cruisers uit het land van de rijzende zon, maar de Kawasaki Vulcan S en Honda’s CMX500 Rebel kunnen wel eens concurrentie gaan krijgen. Die laatste zelfs uit eigen stal. Het Japanse Young Machine magazine schijnt namelijk te weten dat er een Rebel 1000 aanstaande is.

Bovenstaande schets toont hoe men bij Young Machine denkt dat een dergelijke machine eruit gaat zien. Het uit de computer gepeuterde lijnenspel daargelaten is de krachtbron waarschijnlijk nog wel het opvallendst. Onlangs kon datzelfde Japanse magazine – dat ook al ruimschoots vantevoren de Suzuki Katana-wederopstanding wist te verkondigen – al vertellen dat Honda een nieuwe neo-retro met kuip zou werken. Die GB1000R werd uitgetekend met veel CB1000R-kenmerken, maar de krachtbron was duidelijk die uit de CRF1000L Africa Twin. Een aanstaande grote Rebel zou datzelfde platform gaan gebruiken.

De staande twin uit de Africa Twin is er een van het ‘doe-maar-normaal…’-soort, met een onderbelaste 998cc aan cilinderinhoud wordt er namelijk slechts 95 pk geproduceerd, terwijl het blok met 99 newtonmeter koppel prima van leer trekt. Een dergelijk motorblok kan dan ook prima dienst doen in iets als een uit de kluiten gewassen Rebel.

Als we even in de geschiedenis van Honda’s Rebel-reeks duiken, kunnen we twee conclusies trekken. De eerste extrapoleren we vanuit het uitgangspunt van de Rebel an sich. Dat was namelijk een motorfiets die de jeugd op de motor moest krijgen en de beginner moest uitdagen zonder al te hoge drempel. De tweede conclusie borduurt daar op voort, want met 998cc volgt een eventuele Rebel 1000 meteen de huidige CMX500 Rebel op als grootste Rebel-model in Honda’s geschiedenis.

De eerste Rebel was namelijk een 250’je, waarna er kortstondig een 450 bijkwam – die even zo plots als ‘ie verscheen ook weer verdween. Zodoende zou Honda de Rebel daarmee best wel een beetje anders positioneren dan men ooit bedoeld had. Maar, juist voor de wat oudere motorrijder kan een met een CRF1000L-uitgeruste Rebel wel eens heel interessant zijn. DCT toepassen behoort dan namelijk absoluut tot de mogelijkheden.

Over mogelijkheden gesproken… We zijn ons er ten zeerste van bewust dat het een computertekening betreft, maar moge Honda de omgekeerde Comstar-wielen maar overnemen van Young Machines schets. Die kenmerkende wielen willen wij wel terug zien keren.

Afbeelding: Young Machine

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen