vrijdag 19 april 2024

Indian trakteert met Scout 100th Anniversary

Wie jarig is, trakteert! Dat weten ze bij Indian ook, en daarom komen ze nu met de Indian Scout 100th Anniversary-editie. Deze speciale uitvoering van de Indian Scout komt in een beperkte oplage van 750 stuks en is geïnspireerd op de originele Scout die in 1919 aangekondigd werd.

“De Indian Scout heeft de tand des tijds doorstaan als een van de meest invloedrijke en iconische motorfietsen ter wereld”, vertelt Indians vice-president Reid Wilson. “Honderd jaar is een mooie mijlpaal en het uitgelezen moment de nalatenschap van de Scout te eren.”

De 100th Anniversary-uitvoering van de Scout zit vol verwijzingen naar het origineel. Kijk alleen al naar zandkleurige lederen panzadel, maar ook het bagagerekje, de spatborden en het stuur lijken rechtstreeks van de oude Scout te komen. Zeker wanneer je ze wiel aan wiel ziet, met de links de 2019-machine en rechts het origineel van een eeuw geleden. Voor het geval dat niet duidelijk was.

Indian Scout 2019 - 1919

In de basis

Natuurlijk is de basis Indian Scout nog steeds hetzelfde. De 1.130cc V-twin produceert nog altijd een prima 98 newtonmeter koppel en ook het rijwielgedeelte had geen extra aandacht nodig. Wil niet zeggen dat er voor komend modeljaar niets veranderd, trouwens. Indian pakt namelijk de remmerij aan, met nieuwe zwevende remschijven, een andere rempomp en remklauwen.

Leuk en fijn als dergelijke verbeteringen zijn, draait het hier natuurlijk vooral om het uiterlijk. De Indian Scout 100th Anniversary weet de essentie van de oude te pakken zonder te verzanden in overdaad. Het ontwerp, de kleuren en de lijnen van het origineel staan het beduidend moderner gelijnde anno nu-model verdraaid goed.

Bijna jammer dat er maar 750 stuks gemaakt worden, al zorgt het uiteraard wel voor een broodnodig vleugje exclusiviteit. Hoe veel de Scout 100th Anniversary moet gaan kosten en wanneer ‘ie komt, houd je te goed.

2019 Indian Scout 100th Anniversary

Foto’s: Indian en Bonhams

Nick Enghardt
Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen