Intermot: Moto Guzzi V85 TT

Daar is hij, de eerste ‘classic enduro’ zoals Moto Guzzi hem noemt. Wij noemen het beestje simpelweg bij zijn naam: de V85 TT. Eind vorig jaar maakten we er al even kennis mee op de EICMA in Milaan. Toen nog als conceptmodel, nu dus als officiele productiefiets. En op het eerste oog zit er tussen concept en productie maar bar weinig verschil.

In Mandello hebben ze hem gebouwd met één doel: met je vinger naar de horizon wijzen en niet stoppen met rijden als het asfalt nog voor je bestemming ineens eindigt. Duidelijk. Een geheel nieuwe weg wordt er dus ingeslagen naast de classics en cruisers. Of ja, een hernieuwde weg. We kennen namelijk ook nog wel de Stelvio. Die andere allroad die in 2008 uit de fabriek kwam rollen. Maar ga je nog verder dan dat dan kom je van zelf bij Guzzi’s rijke geschiedenis in de Dakar. In 1985 verscheen daar de V65 Baja aan de startlijn in Parijs. Joekels van veren, een beresterk chassis en een motorblok dat geprepareerd is om klappen te kunnen hebben. Kijk je nu naar de V85 TT dan past die omschrijving ook best prima.

Classic enduro
En met die robuuste look, dikke bodemplaat en ietwat retro accenten is hij als het ware een soort nazaat van die V65 Baja. Misschien sllechts qua idee want de V85 TT lijkt eccht wel op eigen benen te kunnen staan. En dat mag je ook wel verwachten van een model dat de basis gaat vormen voor een nieuwe tak van motoren die uit de Moto Guzzi-fabriek in Mandello del lario zal gaan rollen binnen aanzienbare tijd. 

Qua design zitten er dus duidelijk verwijzingen naar de Dakar-motoren. Die joekel van een tank bijvoorbeeld. Maar Guzzi houdt ook hun logo in ere. In de koplamp zit de adelaar van de Italiaanse luchtmacht subtiel verwerkt. Het werkt zelfs als als dagrijverlichting in de grote lichtunit. De kleurstelling is.. aanwezig. Of ja, de wit-geel-rode stelling dan. Voor de iets conservatievere lieden is er ook een donkerblauwe variant beschikbaar die we op deze officiële persfoto’s zien. Een top- en zijkoffers zijn op foto’s ook al te zien.

De achtervering komt net als op de conceptversie van Öhlins en de remmen zijn van Brembo. Het stalenbuizenframe is heel erg fraai en doet ook nog eens vermoeden dat hij bij ofroad-gebruik echt wel zijn mannetje kan staan. Tussen die buizen hangt een 850 cc luchtgekoelde 90° V-twin die zoals van Guzzi verwacht mag worden overdwars is geplaatst. Veel meer dan dat hij 80 pk aan piekvermogen zou leveren weten we nog niet, maar dat zal vast niet lang duren.

Foto’s: Moto Guzzi

[justified_image_grid ids=6076,27703,6078]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL