Intermot: Suzuki updatet GSX-R1000 en GSX-R1000R

Natuurlijk pakte de nieuwe Katana alle koppen bij Suzuki op de stand, maar er was meer nieuws. Zo kwam het merk uit Hamamatsu met een opfrisbeurt voor de GSX-R1000 en het plus-model, de GSX-R1000R – je weet wel, die met een extra R. En meer.

Meest in het oog springen aan de meest recente GSX-R1000 was natuurlijk de immense uitlaatdemper. Die is nog altijd fors van formaat, maar omdat deze per komend seizoen in het matzwart uitgevoerd wordt, valt hij meteen een stuk minder op. Het hitteschildje is ook praktisch, aangezien de uitlaatdemper nogal heet wordt.

Minder duidelijk, maar ook heel belangrijk, is het aangepaste swingarm-scharnierpunt dat nu verstelbaar is. Voor de man in de straat weinig toegevoegde waarde, maar voor diegenen die het circuit opzoeken een interessant detail. Even interessant is dat de extra R-loze GSX-R1000 nu – net als die mét R – standaard een quickshifter krijgt. Voor zowel op- als terugschakelen zonder koppeling, overigens.

De Showa-voorvorken van beide krijgen intern ook een opfriscursusje, wat de wegligging verder ten goede komen moet. Tel erbij op dat Suzuki aan de voorzijde nu standaard staalomvlochten remleidingen monteert en de oude standaard gemonteerde Bridgestone RS10s per komend jaar vervangt voor de modernere RS11 sportbanden van Bridgestone, en je heb ongemerkt een vrij serieus lijstje verbeteringen voor je.

Kleurtjes gaan ook op de schop, met een facelift voor de ECSTAR Suzuki MotoGP-kleurstelling, een variatie op het wit met blauw en een nieuwe Yoshimura-achtige rood-zwarte kleurstelling.

Foto’s: Suzuki

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL